Trender & Tendenser nummer 5, 2019. Juni

Vad är det som gör en bra ledare? Självförtroende och självinsikt är viktiga egenskaper på en bra ledare. Samt förmågan att skapa kollektiv intelligens. Aje Stenbeck, Business Director och Partner på Inhouse AB, som jobbar med rekrytering och organisationsutveckling, beskriver vad som utmärker en bra ledare och hur man blir det.
Inhousebyråerna blir allt mer väletablerade. Intresset för inhousebyråer växer vidare. Både bland företagen, men även bland både nyutbildade och väletablerade kreatörer. Håkan Bodström, även känd som ”Byrådoktorn” arbetar sedan många år med affärsutveckling för bland annat byråer. Idag arbetar han med många företag som startar eller driver inhousebyråer och hjälper dem att utveckla och effektivisera sin verksamhet. Han beskriver sitt arbete samt den senaste upplagan av ”Inhousebarometern”, där företagen beskriver hur de planerar sin inhouseverksamhet.
Folket bygger inhouse på sitt eget sätt. I takt med att intresset för inhouse ökar, utvecklas också olika sätt att arbeta med kommunikationen internt. Folket bygger upp inhouseverksamheter hos sina uppdragsgivare där de hanterar rekrytering och tar arbetsgivaransvaret, samt driver och utvecklar teamet över tid. Fredrik Svensson på Folket berättar hur de arbetar.
20 Frågor till Gunnar Gidefeldt på LRF, som alltid har musiken som inspiration. Han svarar på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.
Varumärkesresan: ITIGO tar Medelhavet till Sverige. Det lilla familjeföretaget ITIGO startade 1997 med ambitionen att lära svenska folket att äta medelhavsmat. Deras sortiment består av olivoljor, torkade och inlagda grönsaker, Parmesan-ost och andra medelhavsprodukter av allra högsta kvalitet. Thomas Nyström är förmodligen den svensk som kan mest om olivolja – och till och med har en Master i ”Olio Monocultivar”. Han driver verksamheten tillsammans med sin fru, Helena och de berättar om sin varumärkesresa, där förpackningen är en central del i marknadsföringen.
Varumärkesstyrka allt viktigare för värdet. Värdet på världens 100 starkaste varumärken växer snabbare än både global BNP och börskurser. Men den inbördes ordningen växlar mer än på länge. Det framgår av årets upplaga av WWP-koncernens och analysföretaget Kantars studie BrandZ Top 100. Ett svenskt varumärke finns med på listan över världens mest värdefulla.