15 juni 2019

20 Frågor till Gunnar Gidefeldt – som alltid har musiken med som inspiration

Namn: Gunnar GidefeldtOmslag1
Yrke: Kommunikationschef på LRF
Ålder: 52 år
Bor: I Knivsta
Familj: Sambo med Sara och 3 bonusbarn, sonen Fredrik med 2 barnbarn
1. Gunnar, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Ett asfaltsbarn från Jakobsberg som gått från musikdrömmar (kontrabas, klassisk musik) via mediebyrå och tv-kanaler, till att bli kommunikationschef för den gröna näringen. Bär alltid med mig musiken i livet, en trogen vän som alltid kommer att inspirera mig.
2. Du är kommunikationschef på LRF. Vad är roligast i det uppdraget?
Många saker är så intressanta och spännande. Bara det att gå till jobbet och få lära sig nya saker är fantastiskt. Sen finns i grunden en enorm potential Sverige har som land kring vårt lantbruk, som jag vill vara en del av att utveckla. Bland annat finns en övertygelse och tro om att vi kan och ska producera mer mat på ett fortsatt hållbart sätt, till en värld där vi till 2050 räknas vara 10 miljarder invånare. Det är nog mer spännande och viktigt än just roligt.
3.  Hur är er marknads- och kommunikationsavdelning uppbyggd?
Kommunikationsuppdraget inom LRF har en bred spännvidd inom olika lantbruksfrågeställningar och kommunikationsbehov samt har flera olika målgrupper i fokus. Internt, mot politiker/beslutsfattare, intresseorganisationer, medlemmar/förtroendevalda, media och allmänheten. Avdelningens struktur möter dessa behov. Sen förändrar sig kom-munikationsutmaningarnas form i takt med att människors beteenden och mediekonsumtion förändras. De förändringarna måste en kommunikationsavdelning kunna möta och formas av.
4.  ”Det gröna näringslivet är nyckeln till framtidens Sverige” står det på er webb. Vad innebär det?
Det handlar om det gröna näringslivets roll i samhället, i Sverige. Att vi vill se det stärkas, att det förtjänar det. Det handlar i nästa steg också om det svenska gröna näringslivets roll i världen, om den mer framåtlutade position Sverige ska ta som lantbruksland globalt.
5. Vilka utmaningar står LRF inför?
Det handlar mycket om att stärka förutsättningar för den enskilde lantbrukaren och där finns väldigt många frågor som det arbetas med, hela tiden. LRF företräder många olika delar inom lantbruket, från skogsbruk till biodling, och alla har sina olika utmaningar. Sen är vi en medlemsorganisation som ständigt behöver skapa värde för medlemmarna och deras medlemskap. Kommunikativt står LRF inför samma utmaningar som många andra; hur bryter vi igenom med våra budskap, hur skapar vi engagemang i viktiga frågor för våra medlemmar i en värld där alla vill göra sin röst hörd.
6.  Vad är det som driver dig i ditt arbete? 
Min kärlek till själva historieberättandet, att vi kan skapa ett engagemang hos dig genom vår berättelse, i våra kanaler som kanske också får dig att stärka din uppfattning eller till och med förändra din åsikt. Det sista är alltid svårt. Men det går.
Sen vill jag alltid arbeta med områden som jag bryr mig om. Då vet jag att jag gör ett bättre jobb.
7.  Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?
Överförandet av budskap, dvs relationen mellan den som berättar och den som man vill ska ta emot kommunikationen, handlar just om det, att skapa en relation. Där förändras ju den kommunikativa logiken nästan från dag till dag. Så, det handlar lika mycket om att hålla koll på hur de olika mediekanalerna utvecklas som den dagliga samhällsdebatten.
8. En talang som du har?
En hyffsad musiker (efter 10. 000 timmars övning på kontrabasen) och så kan jag lite för mycket om Tintin.
9.  Något som du skulle vilja bli bättre på?
Oj. Mycket. Men om jag skulle behöva välja en sak, så skulle jag vilja vara snabbare på att läsa. Finns för mycket jag inte hinner sätta mig in i.
10. Vad brinner du för i livet?
Stor fråga. Jag har ett starkt patos för rättvisa. De extremt själviska rörelser som många idag anammar, skrämmer mig djupt. Ibland blir jag tyvärr rätt dystopisk, så jag brinner varje dag för att inte bli det. Att fortsätta tro.I koblajan
11. Vad skulle du vilja ändra på?
Att klimatfrågan slutade vara politik. Att klimatfrågan tas av allvar av alla. Jag kan bli bedrövad av oviljan, okunskapen och ansvarslösheten som finns i debatten.
12. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?
Otroligt många möten. Har lärt mig acceptera och gilla det. Är numer pendlare, uppskattar tiden på tåget då jag hinner rensa mailen!
13.  Hur kopplar du av?
Med familj, med musik (både spela och lyssna), samt springa med min sambo Sara.
14.  Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Är inte särskilt exotisk här, har några favoritstäder i Europa som jag gärna åker till. Berlin och Paris för att nämna några. Söker gärna upp konst och konserter dit jag reser.
15.  Har du något motto/levnadsregel?
Nej. Snarare att inte ha det, jag vill kunna förändra och förbättra mig än att vara fast i gamla hjulspår.
16.  Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Du behöver inte vinna allt, försök också att ha kul.
17. Har du några förebilder?
Har jobbat med personer som haft stor påverkan på mig, spelat med musiker som gett mig mycket, mött personer som utmanat mig, men ingen som jag direkt har haft som förebild. Jag har blivit inspirerad, men har nog alltid försökt välja min egen väg.
18. Sitter du i någon styrelse?
Ja, i SNF (Swedish Nutrition Foundation).
19.  Behövs marknadsförare i styrelserummet?
Det beror på vad det är för verksamhet. Det viktigaste är att ha personer som förstår och respekterar kommunikation.
20.  Varför är LRF med i Sveriges Marknadsförbund?
Ge LRF och medarbetarna på avdelningen en större plattform att arbeta utifrån, med utbildning, med kunskap, rådgivning etc.