Medlemskap i Sveriges Marknadsförbund

Sveriges Marknadsförbund bevakar discipliner inom marknadsföring, kommunikation, AI, media, hållbarhet och ledarskap.

I en digitaliserad värld går allt fort och därför är det av yttersta vikt att alla på en marknads- och kommunikationsavdelning är uppdaterade och har koll på de olika plattformarna, verktygen och är uppdaterade om vad som händer i sin omvärld. Det är viktigt att hålla sig ajour med utvecklingen och ha tillräcklig med aktuell kunskap för att kunna göra sitt arbete och vara konkurrenskraftig.

I Sveriges Marknadsförbund är det ditt företag som är medlem.
Medlemmar är välkomna oavsett branschtillhörighet. Medlemsföretagen finns representerade från stora industrier till startups, kommunikationsbyråer, myndigheter och organisationer. Sveriges Marknadsförbund kompetensutvecklar och lyfter sina medlemsföretag och ger dem plattformar och möjligheter för att skapa nya kunder och affärsrelationer.

Årsavgift: 25.000 exklusive moms.
Avgiften består av: Medlemsavgift 1.400 kr, serviceavgift 23.600 kr (varav hela serviceavgiften är avdragsgill) + moms 5.900 kr
Medlemsansökan är bindande. Medlemskapet kan påbörjas valfri månad. Medlemskapet löper 12 månader och förnyas automatiskt, om det inte sägs upp skriftligen fyra månader innan förnyelsedatum.

Sveriges Marknadsförbunds stadgar

Sveriges Marknadsförbund är remissinstans och är medlem i NDM, RO, NIX, Fonden för Exportutveckling och EMC.

  • NDM – Näringslivets Delegation för Marknadsrätt är ett samarbetsorgan inom det svenska näringslivet för marknadsrättsliga frågor, särskilt marknadsföringslagstiftningen.
  • RO – Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering för att på så sätt bibehålla etiken i marknadskommunikationen. RO består av två prövande instanser, Reklamombudsmannens Opinionsnämnd och Reklamombudsmannen.
  • NIX – Grundades år 2000 av bl a Sveriges Marknadsförbund. NIX-Telefon är ett utmärkt exempel på hur en branschnorm kan bli ett rättesnöre för alla aktörer på marknaden. Enligt Marknadsföringslagen är marknadsförare skyldig, med vissa undantag, att kontrollera om en privatperson telefonnummer finns i NIX.
  • Fonden för Exportutveckling – Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O’Brien är ordförande för Fonden för Exportutveckling var syfte är att utveckla och stärka svensk export. Fonden delar årligen ut utmärkelserna Export Hermes, Upcoming Star samt stipendier.
  • EMC – European Marketing Confederation är en samarbetande organisation för alla Europas Marknadsförbund.

Artiklar

Medlemsporträtt

Välkommen till vår samling av medlemsporträtt, där vi lyfter fram medlemmar i Sveriges Marknadsförbund. Här får du en unik inblick i våra medlemmars karriärer, framgångar och erfarenheter. Dessa porträtt ger inspiration och värdefulla insikter från några av de mest inflytelserika professionella inom marknadsföring. Utforska deras berättelser och lär dig hur de har använt sina medlemskap för att växa både professionellt och personligt.

Utmärkelser

Sveriges Marknadsförbunds utmärkelser

Utsett sedan 1991

Årets marknadsföringsbok

Årets Marknadsföringsbok är ett initiativ av Sveriges Marknadsförbund där en bok som utmärkt sig inom marknadsföring hyllas. Denna utmärkelse belönar författare som bidragit med nya perspektiv och värdefulla insikter, vilket stärker kunskapsutbytet och innovationen inom branschen.

Utsett sedan 2021

Senior Talent Award

Sveriges Marknadsförbund arbetar med ledarskapsfrågor och kompetensutveckling och vill bidra till att motverka ålderism och åldersdiskriminering, i både näringslivet och samhället i stort.

Utsett sedan 1981

Export Hermes och – Upcoming Star

Sedan 1981 premieras varje år ett företag som haft en extremt positiv exportutveckling med utmärkelsen Export Hermes. Export Hermes vill genom att premiera goda exempel uppmuntra till fler lyckade exportsatsningar.

Utsett sedan 2005

Årets Varumärke, Årets Marknadschef B2B och Årets Marknadschef B2C

Medlemsförmåner