Sveriges Marknadsförbund belönar bra och läsvärd marknadsföringslitteratur. Böcker som deltar i tävlingen
vänder sig till yrkesverksamma marknadsförare och kommunikatörer.
Priset delas ut årligen sedan 1991.
Förlag: Studentlitteratur
Övriga böcker som var nominerade:
Juryn har utsett boken Digital Marknadsföring, av Annelie Fredriksson till årets marknadsföringsbok 2023. Boken utgör en bra introduktion till ämnet Digital Marknadsföring och beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden. Boken är såväl lättläst som välskriven och ger tydliga förslag på hur en verksamhet bör tänka i sitt arbete med att nå målgrupper digitalt. Juryn rekommenderar boken till alla som vill utveckla sin förmåga att lyckas nå kunder i den digitala världen.
Annelie Fredriksson är magister i företagsekonomi med 15 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring, både internationellt och i Sverige. Hon har arbetat som digital marknadsförare inhouse och på mediabyrå och jobbar för närvarande som konsult samt föreläser på yrkeshögskolor.
Väldigt överraskad och väldigt glad! Och framför allt nöjd över att juryn har förstått det utbildande syftet med min bok som berör det övergripande ämnet digital marknadsföring.
Boken vänder sig till både yrkesverksamma och studenter för att ge grundläggande kunskap om hur digitala marknadsföringskanaler och medier kan användas inom företag och organisationer. Den är uppdelad i fyra delar; först en introduktion, därefter en del om målbild, målgrupp och nyckeltal, en del om olika digitala marknadsföringskanaler och en del om digital strategi och analys. Boken innehåller olika case för att exemplifiera möjligheter och svårigheter som många marknadsförare stöter på inom digital marknadsföring. Min förhoppning med boken är att det ska bli enklare för marknadsförare att bemöta behov hos målgrupper genom att de förstår digitala kanaler och medier bättre efter att ha läst den.
Det digitala medielandskapet är föränderligt och komplext, men det finns stora möjligheter att förstå samband mellan olika kanaler, aktiviteter och faktorer som påverkar konsumenter i den digitala kundresan. Uppföljning och analys är en anledning till att jag tycker att digital marknadsföring är väldigt spännande och är något som jag tänker lyfta den 7 dec. Jag kommer att prata om marknadsföring och kundresan i stort samtidigt som jag kommer att djupdyka i detaljer och exempel ur boken och verkliga livet. Med några tips och rekommendationer från mitt håll.
Jag uppfattar ibland att yrkesverksamma inte alltid känner till möjligheterna med anpassning och uppföljning inom digital marknadsföring – och samtidigt ifrågasätter de om digital marknadsföring är lika effektfull som traditionell marknadsföring. En central fråga efter att ha läst boken är därför, vad tror ni är receptet för att lyckas med digitala medier?
Att söka, kanske scrolla, eller vara social
Ja, vilket är vårt företags rätta kanalval
När vi under nästa år, säljrekord vill slå
Här får du digitalt innehåll att hålla koll på