Juryns motivering: Juryn har beslutat att ge ett särskilt omnämnande till boken Bekvämlighetens Tyranni – Hur vi förlorade makten över vår tids stora revolution av Andreas Ekström. Boken tar upp ett både intressant och – relevant perspektiv på den digitala utvecklingen och dess baksidor. Jury rekommenderar boken till alla som vill vidga sin syn på utmaningarna i vår tids strävan efter en bekväm värld.
Intervju med författaren:
Än en gång stort grattis till Hedersomnämnandet i Årets Marknadsföringsbok. Hade du på känn att Bekvämlighetens Tyranni skulle få en utmärkelse?
– Det är en stor överraskning, jag är förvånad men glad!
Vad är essensen i Bekvämlighetens Tyranni?
– Vi människor tenderar att fatta dåliga beslut och göra dåliga val på nätet av två skäl: att saker är gratis, och att saker är bekväma. Boken skildrar det senare – hur rätt sorts användarvänlighet gör oss helt bortkollrade.
Varför bör alla marknadsförare och kommunikatörer läsa denna bok?
– Jag hoppas att alla vill läsa boken av samma skäl: för att få en lite klarare syn på sitt eget internetbeteende, och vilka konsekvenser det får för samhället.
Sveriges Marknadsförbund har en bokcirkel och de kommer att läsa din bok. Vilken fråga får de inte glömma att ta upp?
– Jag skulle rekommendera att de diskuterar alternativ. Vilket digitalt samhälle vill vi ha i stället? Hur kan vi i alla våra roller, oavsett om det är på jobbet eller som privatpersoner, bidra till ett bättre internet?
Juryns motivering: Juryn har beslutat att ge ett särskilt omnämnande till boken Copyboken – gör läsare till kunder, förvandla ord till pengar av Mattias Åkerberg. Boken behandlar på ett relevant och bra sätt vikten av att skriva på ett sätt som gör att texter blir lästa. Boken är lättläst och ger på bra sätt goda insikter kring förmågan att skriva texter som skapar köpande kunder och därmed lönsamhet. Jury rekommenderar boken till alla som vill utveckla sin förmåga att skriva texter som gör skillnad.