Vinnare Årets Marknadsföringsbok 2024

Customer Experience Management på svenska

Förlag: Studentlitteratur. Författare: Helén Rigamonti

Juryns motivering för Årets Marknadsföringsbok 2024
Juryn har utsett boken Customer Experience Management på Svenska, av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024. Boken utvecklar och förklarar det för vår tid relevanta ämnet kundupplevelsen och presenterar en verktygslåda för att leverera rätt upplevelse. Boken bidrar på ett heltäckande sätt både som kurslitteratur för studenter och för yrkesverksamma som vill analysera och utveckla sin verksamhets förmåga att leverera den önskade upplevelsen. Författaren fångar på ett förtjänstfullt sätt in och beskriver kundupplevelsen i både privata och offentliga verksamheter. Boken är såväl lättläst som välskriven med tydliga förklarande illustrationer. Juryn rekommenderar boken till alla som vill lära sig mer eller utveckla sina kunders eller användares upplevelse.
Läs mer om juryn och tidigare vinnare här.


Helén Rigamonti
Helén Rigamontis passion är att göra kundens röst hörd i organisationer. Hon har mer än 25 års erfarenhet som chef och har lett flera stora projekt med fokus på att förbättra kundupplevelsen i olika organisationer, inklusive B2B, B2C och icke-vinstdrivande  organisationer. Genom att kombinera sin expertis inom organisationsutveckling med sina roller som författare och föreläsare inspirerar Helén till kunddrivna förändringar som gör verklig skillnad. Hon föreläser regelbundet om Customer Experience (CX) och utbildar framtidens ledare i CX Management vid flera utbildningsinstitutioner.

Välkommen till webbinarium 18 december kl 09.00 med Helén Rigamonti – boka här.

Intervju med Helén Rigamonti


Din bok Customer Experience Management på svenska blev Årets Marknadsföringsbok 2024. Stort grattis!!! Varför tror du den vann?

Tack! Jag tror att boken vann för att den fyller ett tydligt tomrum. Många svenska organisationer kämpar med att ta internationella CX-teorier och göra dem relevanta i vår kontext. Boken ger konkreta verktyg för att systematiskt arbeta med kundupplevelsen, men anpassat till svenska värderingar och arbetsformer. Jag tror också att juryn uppskattade att den är praktisk och användbar, snarare än enbart teoretisk – något som marknadsförare och kommunikatörer verkligen behöver i sitt dagliga arbete.

Det var 19 böcker som var nominerade och en enhällig jury röstade på din bok. Varför bör man som marknadsförare och kommunikatör läsa denna bok?

Boken adresserar en av de största utmaningarna för marknadsförare idag: att tänka holistiskt och ta ansvar för hela kundresan, inte bara den första kontakten. Framgång handlar inte bara om att attrahera kunder, utan om att behålla dem genom att skapa en sammanhängande och minnesvärd upplevelse. Som marknadsförare har du en central roll i att skapa rätt förväntningar och bygga varumärket – men det är kundupplevelsen som avgör om kunden stannar.  Den här boken ger dig praktiska verktyg för att sätta kundens behov i centrum, inte bara i kommunikationen, utan i hela organisationens arbete.

Jag kan tänka mig att denna bok bli årets julklapp till marknads- och kommunikationsavdelningarna. Varför är den viktig att läsa?

För att den inte bara handlar om vad man ska göra utan också hur. Den tar med dig på en resa från att identifiera kundens verkliga behov till att implementera lösningar som håller över tid. Boken är också ett hjälpmedel för att bryta silos och skapa en gemensam riktning i organisationen, något som marknads- och kommunikationsteam ofta kämpar med. Den hjälper dig att förstå hur ditt arbete hänger ihop med hela kundresan och visar hur du kan arbeta tvärfunktionellt för att skapa en konsekvent och kundcentrerad upplevelse.

Vad läser du själv för marknadsföringsböcker?

Jag har precis kommit ur en intensiv period av research för min andra bok, vilket har inneburit många spännande läsupplevelser. Två böcker jag särskilt vill lyfta fram som får anses vara klassiker vid det här laget är ”The Effortless Experience” av Dixon, Toman och DeLisi, som utmanar traditionella idéer om kundlojalitet och visar på kraften i att göra kundresan enkel, och Grönroos ” Service management och marknadsföring: Kundorienterat ledarskap i servicekonkurrensen”, en tidlös klassiker om hur tjänsteföretag kan skapa värde genom relationer och service. 
Utöver dessa har jag nyligen inspirerats av Ivaylo Yorgovs ”The New Customer Experience Management”, som ger ett modernt och strategiskt perspektiv på hur CX kan driva affärsresultat.

Berätta lite mer om dig själv!

Jag har över 25 års erfarenhet som chef och har arbetat med att förbättra kundupplevelsen i både B2B-, B2C- och icke-vinstdrivande organisationer. Idag kombinerar jag min bakgrund inom organisationsutveckling med att vara författare, föreläsare och utbildare. Mitt fokus är att hjälpa organisationer att förstå kundens perspektiv och göra deras röst hörd internt. Jag tycker också om att föreläsa för studenter och yrkesverksamma, eftersom jag tror på att sprida kunskap och inspirera nästa generation av CX-ledare.

Om man nu är sugen på att få höra dig berätta om Årets Marknadsföringsbok 2024. Var kan man då göra det?

Jag föreläser regelbundet om kundupplevelsen på olika evenemang, företag och skolor. Nästa chans är onsdagen den 18 december kl 09.00 men jag tar också uppdrag i form av inspirationsföreläsningar eller workshops. Jag vill väcka intresset för CX i Sverige, jag skriver många artiklar och driver en LinkedIn-community med över 1000 medlemmar, följ mig gärna där för att hålla dig uppdaterad: https://www.linkedin.com/in/helenrigamonti/


Boka dig här till webbinariet 18 december kl 09.00
vi får lyssna och lära av Helén Rigamonti författaren till boken Customer Experience Management på svenska Årets Marknadsföringsbok 2024

Hedersomnämnande Årets Marknadsföringsbok 2024 gick till boken History Marketing av Anders Sjöman