Intervju med Gunilla Welander

Gunilla, berätta vad gör du nu när du har slutat på Reklamombudsmannen (RO)?
Jag fortsätter att ge rådgivning och utbilda inom reklamjuridik men i eget namn. Den 28 januari håller jag ett seminarium om de nya ICC-reglerna och hur ändringarna påverkar marknadsförarens arbete. Hoppas även få användning av min långa erfarenhet från RO och kunna hjälpa anmälda företag att skriva yttranden.
Vad är roligast med att driva eget?
Jag vill främst arbeta proaktivt genom utbildning och rådgivning. Att få uppdraget att granska en färdig kampanj och säga att det finns en stor risk att den blir anmäld och fälld är det tråkiga i mitt jobb. Vill erbjuda de tjänster som jag skulle efterfråga om jag arbetade med reklam – och jag vill göra juridik roligt. Många tycker att det är komplicerat och att vi jurister ofta säkrar våra svar genom att bara äga nej. Många efterfrågar mer nyanserade svar med kvalificerade riskbedömningar.
Ett stort plus är att jag kommer kunna jobba från annan ort. Eftersom jag tycker om att resa hoppas jag att genom bostadsbyten kunna få prova på att bo på andra platser.
Vad skulle du kunna hjälpa Sveriges Marknadsförbunds medlemmar med?
Jag kan ge rådgivning i hur reklam får utformas och helst i ett tidigt stadium. Jag vill också kunna dela med mig vad som är tillåtet men som många tror är förbjudet. All reklam till barn är inte förbjudet, det går att säga gratis och det kan vara ok att visa några glas vin i reklam till exempel.
Du arbetar med reklamjuridik. Vilka trender och tendenser ser du inom ditt område?
Mycket kommer fortsatt att handla om green washing. Det är mycket man inte får säga och beviskraven är tuffa. Men det är inte omöjligt att berätta vad man gör men marknadsförarna måste tänka annorlunda. Marknadsföring genom influencers och affiliate kommer nog fortsätta att växa och eftersom det är relativt nya företeelser är behovet av kunskap är stort. Men det som konsumenterna reagerar mest på och anmäler är vilseledande pris, speciellt inom e-handeln. Det blir lätt fel. Där behöver marknadsförarna se över utformningen av köpprocesserna och sina rutiner med nedsatta priser.
Du är medlem i Sveriges Marknadsförbund och vi ser framemot att träffa dig. Vilken/a programaktivitet/er planerar du att gå på?
Jag vill självklart gå på Tendensdagen i höst. Och närmast i tid kommer jag att lyssna på Spaningar i ICC:s nya marknadsföringskod.