Spaningar 2025
23 jan kl 09:00 – 10:50
Fräscha upp dina kunskaper!
Webbinarium med Sveriges Marknadsförbunds experter.
Passa på att få kunskap om flera viktiga områden från
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare.
Experterna har 10 minuters talartid.
Konferencier är vd Francesca O’Brien.
Snabb och effektiv uppdatering på många olika områden på samma dag.
Läs mer om våra rådgivare nedan.
LÄNK TILL ANMÄLAN
Alternativt scrolla längst ner för anmälan till webbinariet
23 januari 2025 Kl 09.00 – 10.50
AI Artificiell Intelligens
Sara Öhman
Sara Öhman har sedan 2010 arbetat med flertalet marknadsorganisationer och dess utveckling av digitala kanaler, till exempel Etihad Airways, Getinge, International Comittee of Red Cross och Asics. Idag verkar hon som fristående konsult med att stötta marknadsansvariga och deras chefer i att utveckla arbetet med moderna marknadsföringsmetoder och ställa om till ett mer datadrivet arbetssätt, där arbetet med AI är en självklar del i att utveckla verktygslådan.
Juridik – marknadsrättsfrågor
Christer Löfgren
Christer Löfgren är jurist på IP-byrån Bergenstråhle & Partners och arbetar med kunder när det gäller IP-strategi, registreringsskydd av varumärken, design/formgivning och patent samt marknadsföringsrätt och tvister. I 28 år har Christer Löfgren följt, granskat, förklarat och kommenterat rättsutvecklingen inom immaterial- och marknadsrätten i Sverige och EU, men också närliggande processrätt, och vad den innebär för rättighetshavare och ombud. Christer var även redaktör i ca 15 år från starten av Bonnier Ledarskaps handbok om varumärken. Han har sedan starten 1995 t.o.m. 2020 som föredragande och sekreterare i juryn för SIGNUMPRISET granskat varumärkesarbetet, marknadsmässigt och juridiskt, hos alla nominerade.
Konsumentbeteende
Henrik Sjödin
Henrik Sjödin är ekonomie doktor från Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende och marknadsföring. Sedan 2013 är han verksam som strateg och partner på Åkestam Holst NoA. Från uppdrag med företag inom vitt skilda branscher har han bred erfarenhet av insiktsarbete, och med sin forskarbakgrund är han passionerat intresserad av beteendevetenskap och användbara metoder för att förstå konsumenter. Henrik drivs av att sätta fingret på beteenden som driver verksamheter framåt och att göra komplexa samband mer begripliga, med hjälp av fakta, kunskap och pedagogik. Henrik har ett uppskattat nyhetsbrev på LinkedIn och hans ”fem snabba konsumentfakta” publiceras varje vecka hos Resumé och Market.
Rörlig kommunikation
Mats Karsvall
Mats Karsvall är rådgivare med fokus på hur filmmediet kan användas på ett värdeskapande sätt i kommunikations-arbetet. Mats är kreativ chef/exekutiv producent och har arbetat med rörliga medier i över 20 år och har lång erfarenhet av kommunikation och varumärkesbyggande – från strategi och koncept till produktion. Han har arbetat med kampanjer för varumärken som Storytel, Izettle, Kaluha och Ericsson men också producerat och regisserat drama som tävlat i internationella sammanhang. Mats har också undervisat samt är anlitad föreläsare.
B2B
Mikael Stange
Mikael Stange har + 20 års erfarenhet av marknad- och kommunikation inom B2B (de senaste sex åren som marknadschef för DHL) och är väl medveten om de utmaningar du inom en B2B-tung organisation kan ställas inför. Med Mikael kan du bolla marknadsföringsstrategier, sponsorskap, aktivering av koncept och kampanjer. Men också hur du kan jobba tightare och skapa förståelse för marknads roll gentemot sälj. Eller hur du “B2B” jobbar långsiktigt med varumärkesbyggande. Mikael har en bakgrund först inom journalistik, därefter som copywriter och har även undervisat i kreativt skrivande på Forsbergs skola. Mellan 2022-2024 satt Mikael som styrelsemedlem i Sveriges Marknadsförbund. Idag jobbar Mikael i det egna bolaget Commercial Insights, som specialiserar sig på insiktsdriven kommunikation, rapporter och underlag.
Medieval – strategi och transformation
Ebba Tärbe
Ebba Tärbe är rådgivare inom strategi, media, kommunikation och transformation. Hon arbetar på mediebyrån Scream. Ebba har lång erfarenhet av att arbeta med frågor gällande medieval, kommunikationsstrategi, datadriven marknadsföring och uppföljning av marknadsföringsinsatser för både svenska och internationella företag.
Ebba har bakgrund från medie- och reklambyråbranschen och har även arbetat på marknadssidan.
Byråval
Ann Baron
Ann Baron är rådgivare med fokus Byråval.
Med bred erfarenhet från kommunikation på reklambyrå, i ideell organisation, i det privata och offentliga näringslivet och
under många år som egen företagare inom försäljning, digitalt utvecklingsarbete, affärsutveckling, varumärkesinsikter, strategiskt och operativt arbete på många olika plattformar förstår jag vikten av ett bra partnersamarbete. Under åren har uppdragen varierat i stor utsträckning. Allt från att vara lärare på Berghs School of Communications till marknadsansvarig inom flertalet life science företag. Allt sammantaget har det gett mig kontinuerlig utveckling och en, blandad och bred erfarenhet. Uppdragen har ofta inkluderat allt från intern & extern kommunikation, både B2B och B2C, varumärkeshantering, mediastrategi, varumärkesvård, övergripande projektledning/koordination av både digitala och mer analoga uppdrag inkl. uppdrag ett antal som handlat om att utveckla affären att bli tidsenlig, modern och kundanpassad. Under mina uppdrag har arbete med utvärdering, genomlysning och upphandling av byrå och kommunikationstjänster ofta ingått.
Varumärkesposition och utveckling
Peter Wissing
Peter Wissing är senior konsult med en tydlig inriktning på varumärke och utveckling av varumärken på olika marknader. Han samarbetar med flera av Sveriges allra starkaste varumärken. Peters insikter ger en samsyn runt varumärkets aktuella position i målgrupperna, vilket gör det enklare att sätta varumärkesmål. Målen blir konkreta och enkla att kommunicera i hela företagets organisation. Peters analyser stannar sällan där utan går vidare med varumärkets operativa egenskaper, t ex prisnivå, kvalitet och service. Egenskaper som i sin tur påverkar målgruppens syn på varumärket och den upplevelse varumärket ger. Dessa operativa egenskaper är något som du som varumärkesägare kan arbeta vidare med och utveckla, så att den övergripande varumärkespositionen utvecklas positivt.
Hållbarhet
Kaj Török
Kaj Török är Chief Reputation & Chief Sustainability Officer Max Burgers. Kaj har flera gånger utsetts till en av Sveriges 100 mest inflytelserika personer i gröna frågor och han har arbetat med kommunikation och hållbarhet sedan 1996 vilket gjort honom till en pionjär inom området.
Kaj har en bakgrund från bland annat Det Naturliga Steget. Han var också med och grundade hållbarhetskommunikationsbyrån Futerra Stockholm.
Karriär Jobbcoachning
Erik Sjögren
Erik Sjögren, rådgivare, diplomerad coach med lång erfarenhet från mediebranschen.
Leder gruppaktiviteter och är webbinarie-ledare med fokus på Ansökningshandlingar, Linkedin, Presentationsteknik etc. Lång erfarenhet inom HR, marknad, kommunikation. Har en stor skopa social kompetens, naturlig fallenhet och ett genuint intresse för mötet med människor. Får energi av samtal som öppnar nya dörrar både vad gäller den personliga utvecklingen, karriärutveckling, ny yrkesprofil och/eller branschbyte.
Om TRR – framgångsrik förändring – Företag ställer om och kompetensväxlar, branscher struktur omvandlas och globaliseringen flyttar jobb över världen. I dessa förändringars tid står TRR stadigt och skapar framgångsrik omställning som ett smörjmedel på svensk arbetsmarknad. TRR Trygghetsrådet är en av Sveriges äldsta trygghetsorganisationer och ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. TRR är ett resultat av omställningsavtalet, som slöts mellan dessa parter 1974. Syftet med avtalet är att stötta privatanställda tjänstemän som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist till nytt jobb.
Employer Branding
Christine Bard
Christine Bard, är senior konsult inom Employer Branding, insiktsarbeten och varumärkesutveckling. Hon har lång erfarenhet av att utveckla och stärka samarbetet mellan Marknad, Kommunikation och HR inom stora organisationer. Syftet med att överbrygga gapet är skapa samarbetsdrivna strategier för att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla såväl medarbetare som kunder.
Har du en fråga till Sveriges Marknadsförbunds rådgivare redan nu? Hör gärna av dig! info@svemarknad.se
Fritt för medlemmar!
Anmälan
1. Anmäl dig nedan.
2. En timme innan webbinariet får du länken för att kunna delta.
Dag: 23 januari
Tid: kl 09.00 – 10.50
Plats: Online via Teams
Anmälan: – vi återkommer med anmälningsmöjlighet