ICCs nya marknadsföringskod
Influencers och AI-genererad reklam i fokus för nya reklamregler
ICC:s första reklamkod gavs ut 1937 i syfte att erbjuda ett globalt erkänt regelverk för
ansvarsfull kreativitet och kommunikation. Koden utgör alltjämt den globala referenspunkten
för god sed på området för reklam och marknadskommunikation. 11: revideringen är genomförd och nya Marknadsföringskoden börjar tillämpas av Reklamombudsmannen, RO, på anmälningar inkomna från och med den 1 januari 2025.
Sveriges Marknadsförbund är medlem ICC och kontaktperson är Francesca O’Brien.
Här kan du ladda ner ICCs nya marknadsföringskod och läs pressreleasen 6 nov 2024.
Källa ICC
Teknikens snabba utveckling och framväxten av teknikbaserad reklam och tekniska
kommunikationsmetoder innebär att det är fortsatt viktigt för företagens acceptans i
samhället att deras marknadskommunikation uppfattas som tillförlitlig i den digitala världen.
Det är därför som den 11:e utgåvan säkerställer att koden kan tillämpas och är användbar
i denna miljö. Den sätter standarden för modern reglering i den digitala eran genom att
hänföra sig till den roll som innehas av människor, företag och organisationer samt mjukvara
och datorer.
Viktiga nyheter är bland annat:
- större klarhet om kodens tillämplighet ifråga om olika slags marknadskommunikation;
- att koden omfattar sådan kommunikation som skapas eller sprids med hjälp av
algoritmer eller artificiell intelligens (AI); - aktuell samhällelig och teknisk utveckling har beaktats och vissa artiklar har
flyttats från de särskilda kapitlen till Grundreglerna, eftersom de bedömts gälla
marknadskommunikation generellt; - marknadsförare uppmanas att beakta intresset av mångfald och att inte använda
schablonisering; - nya artiklar om anti-korruption och att inte medverka till hatretorik eller desinformation;
- förbättrade kriterier ifråga om påståenden (inbegripet sådana som uttrycker s.k.
visionsmål) samt tydligare beviskrav; - uttryckliga regler om influencerkommunikation och influencers och kreatörers ansvar;
- uppdaterade bestämmelser om miljöreklam och om miljöaspekten av hållbarhet;
- tydligare regler om barn och ungdomar i ett nytt, särskilt kapitel.
Anmäl dig gärna till webbinarium 6 + 7 feb – Spaningar 2025 där våra experter även spanar in i ICCs nya marknadsföringskod.
