ICCs nya marknadsföringskod


Influencers och AI-genererad reklam i fokus för nya reklamregler

ICC:s första reklamkod gavs ut 1937 i syfte att erbjuda ett globalt erkänt regelverk för
ansvarsfull kreativitet och kommunikation. Koden utgör alltjämt den globala referenspunkten
för god sed på området för reklam och marknadskommunikation. 11: revideringen är genomförd och nya Marknadsföringskoden börjar tillämpas av Reklamombudsmannen, RO, på anmälningar inkomna från och med den 1 januari 2025.

Sveriges Marknadsförbund är medlem ICC och kontaktperson är Francesca O’Brien.

Här kan du ladda ner ICCs nya marknadsföringskod och läs pressreleasen 6 nov 2024.

Källa ICC
Teknikens snabba utveckling och framväxten av teknikbaserad reklam och tekniska
kommunikationsmetoder innebär att det är fortsatt viktigt för företagens acceptans i
samhället att deras marknadskommunikation uppfattas som tillförlitlig i den digitala världen.
Det är därför som den 11:e utgåvan säkerställer att koden kan tillämpas och är användbar
i denna miljö. Den sätter standarden för modern reglering i den digitala eran genom att
hänföra sig till den roll som innehas av människor, företag och organisationer samt mjukvara
och datorer.

Viktiga nyheter är bland annat:

  • större klarhet om kodens tillämplighet ifråga om olika slags marknadskommunikation;
  • att koden omfattar sådan kommunikation som skapas eller sprids med hjälp av
    algoritmer eller artificiell intelligens (AI);
  • aktuell samhällelig och teknisk utveckling har beaktats och vissa artiklar har
    flyttats från de särskilda kapitlen till Grundreglerna, eftersom de bedömts gälla
    marknadskommunikation generellt;
  • marknadsförare uppmanas att beakta intresset av mångfald och att inte använda
    schablonisering;
  • nya artiklar om anti-korruption och att inte medverka till hatretorik eller desinformation;
  • förbättrade kriterier ifråga om påståenden (inbegripet sådana som uttrycker s.k.
    visionsmål) samt tydligare beviskrav;
  • uttryckliga regler om influencerkommunikation och influencers och kreatörers ansvar;
  • uppdaterade bestämmelser om miljöreklam och om miljöaspekten av hållbarhet;
  • tydligare regler om barn och ungdomar i ett nytt, särskilt kapitel.

Anmäl dig gärna till webbinarium 6 + 7 feb – Spaningar 2025 där våra experter även spanar in i ICCs nya marknadsföringskod.