8 september 2023

Webbredaktör Polisen

Webbredaktör till enheten Nationell Kommunikation

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker en webbredaktör till enheten Nationell Kommunikation i Stockholm.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 36 000 medarbetare. Kommunikationsavdelningen är en av de nationella avdelningarna med verksamhet i hela landet. Avdelningen ansvarar för att samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och under dygnets alla timmar vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd för hela myndigheten.

Avdelningen har cirka 200 medarbetare. Kommunikationsavdelningen är uppdelad i ett tiotal enheter där vissa har ett nationellt och andra ett mer regionalt ansvar.

Gruppen Digitala kanaler som består av 12 personer ansvarar för förvaltning, utveckling och styrning av polisens digitala kanaler.

Arbetsbeskrivning

Som webbredaktör i gruppen digitala kanaler är du specialist på att förvalta och optimera innehåll på våra webbplatser. Webbredaktörer hos oss webbanpassar sakkunnigas innehåll med fokus på klarspråk, tillgänglighet och sökoptimering.

Ett urval av det gruppen arbetar med:

  • I samarbete med verksamheten säkra att innehållet i polisens digitala kanaler är aktuellt, korrekt och relevant
  • Utreda, planera och genomföra förvaltnings- eller förändringsarbete för kanalerna tillsammans med övriga webbredaktörer, samordnare och andra intressenter
  • Följa upp användningen av kanalerna
  • Ta fram och löpande uppdatera redaktörshandledningar, lathundar och annat publiceringsstöd
  • Utbilda och ge stöd i publiceringsfrågor till publiceringsorganisationen
  • Ansvara för att polisens digitala kanaler är förenliga med lagar, regler och interna styrdokument

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Relevant utbildning för arbetets innehåll eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Minst 3 års arbetslivserfarenhet av att förädla och kvalitetssäkra innehåll efter målgrupp och kanal
  • Erfarenhet av att strukturera och webboptimera andras texter
  • Erfarenhet av arbete i webbpubliceringsverktyget (CMS) Episerver/Optimizely
  • Erfarenhet av att förvalta innehåll på stora komplexa webbplatser
  • Erfarenhet av att arbeta med sökoptimering
  • Mycket god kommunikativ förmåga på svenska i såväl tal som i skrift
  • Arbetslivserfarenhet från en kommunikationsavdelning i en stor organisation såsom offentlig verksamhet eller statlig, där rollen inneburit många kontaktytor
  • Erfarenhet av att ha arbetat med större projekt inom webbområdet
  • Erfarenhet av acceptanstester

Personliga egenskaper:

För att lyckas i rollen som webbredaktör har du förmågan att kunna ta ansvar för dina arbetsuppgifter på ett självständigt och flexibelt sätt. Du tycker om att arbeta i grupp samt är bekväm med att skapa kontakter och samarbeta med personer både i det egna teamet och tillsammans med andra parter i verksamheten. Som person är du bra på att se andras behov och på ett serviceinriktat sätt hitta lösningar på deras kommunikativa utmaningar. Det är också viktigt att du vågar vara bestämd och kan sätta gränser. Vi ser gärna att du är en snabb och driven person som gillar att ta initiativ, driva projekt och bolla idéer.

Kontaktpersoner

Alfredh Öhrnberg, HR-konsult
alfredh.ohrnberg@polisen.se

Fredrik Ripe , Rekryterande chef
076- 148 44 10
fredrik.ripe@polisen.se

Fackliga företrädare

Lawen Dehghani Saco-S, tfn 010 563 85 79, Sofia Ask Polisförbundet, tfn 010 563 87 10, Tom Johnson ST, st.region-stockholm@polisen.se, Karna Tillheden SEKO Polisen, tfn 0732 49 04 22.

Övrig information

Placeringsort: Stockholm

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 september 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Läs mer och ansök här