Sveriges Marknadsförbund 105 år


Sveriges Marknadsförbund firar 105 år 2024. Se gärna på bilder och film från Förbundets 100 års jubileum: Nedan intervjuer med Sveriges Marknadsförbunds vd och styrelse som reflekterar och blickar framåt. Video och bilder från 100 års jubileum ser du här.

Vi intervjuar Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O’Brien i samband med 105 års dagen av Förbundet.


Sveriges Marknadsförbund grundades 1919 av Axel Wennergren och Förbundet är nu 105 år. Äldst i klassen!

Ja, Sveriges Marknadsförbund är den intresseorganisation inom marknad och kommunikation som har funnits längst. Ett kvitto på att vi är relevanta och ger medlemsvärde. All cred till våra medlemmar, samarbetspartners och kollegor.

Något speciellt minne som du har från tidigare år?

Jag kommer alltid minnas vårt 100- års jubileum på Musikaliska. Vi hade bjudit in Tårtlandslaget och prins Daniel var på plats. Det var en härlig sammankomst tillsammans med alla marknads- och kommunikationschefer. Vi har en film från 100-års jubileumet. Här kan du se film från Tendensdag 2019 när Sveriges Marknadsförbund firade sitt 100 årsjubileum:
Tendensdagen

Vad har hänt i Förbundet sedan 100- års dagen fram till nu 105- års dagen?

Mycket såklart. Majoriteten av våra medlemmar är marknads- och kommunikationschefer och nu även hållbarhetschefer. Vi pratar mycket om hållbarhetskommunikation och digital hållbarhet och inte minst nu med AIs framtåg. Man kan sammanfatta det med att vi är duktiga på att driva sakfrågor och driva utvecklingen framåt. Men för den skull ger vi inte avkall på våra traditioner såsom Tendensdagen som varit Förbundets flaggskepp över 50 år. Det gäller att förena tradition med innovation. 

Intervju med Niclas Fröberg, CEO Tre Kronor Media a Making Science Company

Du är ordförande i Sveriges Marknadsförbund.
Sveriges Marknadsförbund har fyllt 105 år.
Vad tror du är framgången bakom det starka varumärket?

Att vi har en kontinuitet och tydlig målbild i allt vi gör för våra medlemmar.

Sveriges Marknadsförbund är den intresseorganisation inom marknad och kommunikation som funnits längst. Många andra kommer och går. Hur kommer det sig att ni växer i antalet medlemmar år för år?

Genom att vi är relevanta för våra medlemmar i allt vi gör samt en fantastisk bra organisation ledda av Francesca.

Vad är roligast i ditt uppdrag som ordförande i styrelsen?

Att få nya kunskaper från våra andra styrelsemedlemmar samt att tillsammans driva vår utveckling. 

Varför är din organisation med i Sveriges Marknadsförbund?

Därför att vi som medlem kan erbjuda vår personal bra och intressanta föreläsningar och utbildningar.

Många medlemmar vill säkert träffa dig. Vilken kurs eller vilket event kommer du att vara med på i närtid? 

Jag vill inte missa Nätverksträffen om AI och GDPR nu på torsdag Nätverksträff AI och personuppgiftshantering

Intervju med Tomas Bäckefjord, Vice President Marketing & Communications, Energy Division, Alfa Laval Corporate AB

Du är styrelseledamot hos Sveriges Marknadsförbund.
Sveriges Marknadsförbund har fyllt 105 år.
Vad tror du är framgången bakom det starka varumärket?

Framgången ligger i att Marknadsförbundet hållit en hög, jämn kvalitet när det gäller aktiviteter, utbildningar och evenemang och att man genom det skapat en plattform för marknadsförare och kommunikatörer att skapa nätverk, utveckla sig och hålla sig au jour med trender och tendenser.

Sveriges Marknadsförbund är den intresseorganisation inom marknad och kommunikation som funnits längst. Många andra kommer och går.
Hur kommer det sig att ni växer i antalet medlemmar år för år?

Förmodligen för att det vi erbjuder är relevant.

Vad är roligast i ditt uppdrag som ledamot i styrelsen?

Att träffa kompetenta marknadsförare och kommunikatörer som jag kan lära mig av, att lära känna nya människor inom mitt skrå och att få bidra med min erfarenhet.

Varför är din organisation med i Sveriges Marknadsförbund?

Eftersom förbundet kan erbjuda våra medarbetare ett bra utbud av seminarier, utbildningar och aktiviteter som är relevanta för de som jobbar med marknadsföring.

Många medlemmar vill säkert träffa dig. Vilken kurs eller vilket event kommer du att vara med på i närtid? 

Årets marknadsföringsbok – Customer Experience Management verkar intressant, så det anmäler jag mig till.

Intervju med Karolina Strand, Marketing Director, Björn Axén

Du är styrelseledamot hos Sveriges Marknadsförbund.
Sveriges Marknadsförbund har fyllt 105 år.
Vad tror du är framgången bakom det starka varumärket?

Förmågan att kontinuerligt hålla sig relevanta och fortsätta skapa mervärde för medlemmarna i ett föränderligt marknads- och kommunikationslandskap.

Sveriges Marknadsförbund är den intresseorganisation inom marknad och kommunikation som funnits längst. Många andra kommer och går. Hur kommer det sig att ni växer i antalet medlemmar år för år?

En tydlig målbild och ett genuint engagemang att skapa mervärde för medlemmarna.

Vad är roligast i ditt uppdrag som ledamot i styrelsen?

Att få vara del i ett sammanhang som bidrar till branschens utveckling och kunskapsförflyttning, att genom förbundet få möjlighet att träffa och inspireras av så många kollegor är otroligt givande.

Varför är din organisation med i Sveriges Marknadsförbund?

Björn Axén är med för att bidra till det starka nätverk som förbundet innebär och för att det ger en fantastisk möjlighet för vår organisation att få ta del av kunskap och andras erfarenheter inom relevanta områden.

Många medlemmar vill säkert träffa dig. Vilken kurs eller vilket event kommer du att vara med på i närtid? 

Jag kommer att signa upp mig på ”Podcast som mediaval” och ser fram emot att träffa fler av medlemmarna på kommande event och kurser.  Och vill man ha tag på mig där emellan så nås jag lättast på karolina.strand@bjornaxen.se

Intervju med Kaj Török, Chief Sustainability Officer Max Burgers


Du är styrelseledamot hos Sveriges Marknadsförbund.
Sveriges Marknadsförbund har fyllt 105 år.
Vad tror du är framgången bakom det starka varumärket?

Branschen är i ständig förändring vilket kräver konstant kompetensutveckling – det får man genom att nätverka och genom seminarier och annat som förbundet anordnar.

Sveriges Marknadsförbund är den intresseorganisation inom marknad och kommunikation som funnits längst. Många andra kommer och går. Hur kommer det sig att ni växer i antalet medlemmar år för år?

Genom att ständigt vara relevanta och uppdatera sin verksamhet efter branschens utmaningar. Nu förändrar till exempel digitalisering och hållbarhet branschen och därför blir det ett extra fokus för förbundet.

Vad är roligast i ditt uppdrag som ledamot i styrelsen?

Att fundera över vad marknadsförarna idag behöver och hur vi kan leverera det. Inte minst engagerad är jag i hur marknadsförare ska våga jobba med effektiva miljöpåståenden. Om inte Marknadscheferna är med och fixar klimatet så blir det ännu svårare.

Varför är din organisation med i Sveriges Marknadsförbund?

Bra pang för pengarna. Bra att ha chans att dela inspiration internt hos oss på MAX.

Många medlemmar vill säkert träffa dig. Vilken kurs eller vilket event kommer du att vara med på i närtid?

Jag missade tyvärr precis Tik-Tok-kursen men hoppas jag kan gå den nästa gång.