Sommarintervju med Malin Otterström kommunikationschef på JCDecaux
Malin, du jobbar som kommunikationschef på JCDecaux,
vad är roligast i det uppdraget?
Variationen helt klart! Vi ställs inför nya utmaningar och nötter att knäcka hela tiden. Jag tror stenhårt på vår affärsidé vilket är en nödvändighet för att hålla peppen uppe efter många år på samma post. Affärsidén bygger på att tillhandahålla de bästa reklamplatserna i Sverige och samtidigt ge tillbaka till samhället i form av gatumöbler och smarta tjänster som gynnar alla utan att belasta skattekontot. Det här innebär kommunikationsmässigt att vi jobbar både mot mediemarknaden och alla dess målgrupper samtidigt som vi jobbar mycket mot politik och kommun.
Kommer JCDecaux vara med i Almedalen i år?
Ja! Kom gärna och träffa oss på Skeppsbron nära Hamnplan i Visby där vi visar upp framtidens gröna och uppkopplade väderskydd, reklamtavlor med integrerad hjärtstartare och luftpump som dessutom är solcellsdriven, fullt tillgänglighetsanpassade och självrengörande offentliga toaletter och hyrcykelsystem med hybrid/elcyklar och elsparkcyklar! Vi har också ett seminarium med fokus på hur vi ska få kommunerna att fokusera mer på hållbarhet och tillgänglighet i upphandlingar som leds av Staffan Dopping.
Hinner ni med några fler events nu innan sommaren?
Just nu har vi fullt upp med våra ute-presentationer som innebär att vi visar styrkorna med utomhusreklam i dess rätta miljö, nämligen ute på stan! Våra reklamskyltar får agera pp-bilder. Mycket uppskattat hos våra kunder och samarbetspartners. Sedan är det fullt fokus på Almedalsveckan, jag hoppas på att få träffa många av Marknadsförbundets medlemmar på plats.
I höst kommer ni att vara med som utställare på Tendensdagen. Vad ser du mest framemot med er medverkan?
Tendensdagen är helt klart en favorit för oss på JCDecaux! Alltid spännande och relevanta ämnen, nya röster som får komma till tals, generöst och proffsigt genomfört. Jag ser mycket fram emot att få lyssna till alla talare på scenen och att få träffa medlemmarna vid vår monter. Vi ska fylla den med massor av kunskap och förhoppningsvis någon fransk läckerhet, våra franska rötter är något som vi alltid har med oss när det är dags för event.
Men innan dess ska du på semester. Vad händer då?
Vårt sommarparadis stavas Burgsvik, en liten ort på södra Gotland som jag tror är mest känd från ”Så mycket bättre” som spelas in där. Där badar vi, plockar jordgubbar och hallon från grönsakslandet som jag äntligen fått fart på, träffar vänner och familj och njuter av alla fransk-inspirerade restauranger.