30 januari 2024

PRESSRELEASE

Vinnare Export Hermes 2023 Yubico.
Mattias Danielsson, vd Yubico, Francesca O’Brien ordförande Fonden för Exportutveckling, Gustav Ceder pr Yubico.
Fotograf: Niklas Palmklint

Yubico Årets vinnare av Export Hermes 2023.

Export Hermes delas ut varje år av Stiftelsen Fonden för Exportutveckling. I år går priset till Yubico.

Juryns motivering är:

– En säkerhetsnyckel till framgång; med avancerad teknik i liten hårdvara stoppar Yubico cyberintrång från att ske och har samtidigt utvecklat företaget att bli världsledande inom säkerhet, säger Fondens ordförande Francesca O’Brien. Juryn består av ordförande och ledamöter i Fonden för Exportutveckling styrelse.

– Vi är mycket stolta och glada över att motta Export Hermes 2023. Inget annat land i världen har genererat så många betydelsefulla innovationer eller patent per capita som Sverige, men riskerna kopplade till cybersäkerhet hotar svensk innovationskraft och exportutveckling – detta adresserar vi med vår teknik och bidrag till att utvecklaglobala, öppna standarder för internetsäkerhet, säger Mattias Danielsson, vd på Yubico.

Export Hermes har sedan år 1981 delats ut till svenska företag som genomfört exceptionella exportframgångar och därigenom bidragit till svenskt välstånd. Mottagare av utmärkelsen skall ha en stabil och växande export till många länder baserad på genomtänkt marknadsföring och en god lönsamhet.

För mer information kontakta:
    Francesca O’Brien, ordförande Fonden för exportutveckling och vd för Sveriges Marknadsförbund mobil 070-6606067.

Fonden för Exportutveckling stiftare är Sveriges Marknadsförbund, Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening, Företagsekonomiska Institutet och Mercuri-Schartauanerna.

Se Fondens hemsida www.exportutveckling.se