Oui!!! Jag fick se facklan!!! Facklan är en symbol för Cannes Lions festivalen och har en speciell betydelse för oss inom reklambranschen. Facklan representerar ljuset av kreativitet och inspiration som sprids genom de olika kampanjerna och idéerna som presenteras på festivalen.
Se film – Facklan
Ja, facklan i sig är en ikonisk design som består av en eldslåga som brinner i en gyllene fackla. Den symboliserar energi, innovation och framåtanda inom reklam och marknadsföring. Facklan är också en påminnelse om att kreativitet kan vara en kraftfull drivkraft för förändring och framgång. Alla vill se den. Och jag kan lova att det var tjockt med marknadsförare och kreatörer som ville uppleva detta på plats. Se gärna filmen här.
Sedan Cannes Lions startade 1954 har festivalen och prisutdelningen för kreativ kommunikation utvecklats och vuxit. Cannes Lions har utökat sitt evenemang med olika aktiviteter och program. Det inkluderar seminarier, talare, workshops och nätverkande aktiviteter. Alla är här för att knyta nya kontakter och inspireras av branschens bästa. Inte minst från de nya disciplinerna och områden inom kreativ kommunikation. Detta kan inkludera områden som hållbarhet, teknik, innovation och socialt ansvarstagande.
Cannes Lions har utvecklats från att vara en renodlad reklamfestival till att bli en global plattform för att fira och erkänna kreativ kommunikation i alla dess former.
Visst hade jag koll på att Cannes Lions är en av de mest prestigefyllda och inflytelserika festivalerna inom reklam och kreativ kommunikation globalt sett. Men att få uppleva det är en helt annan sak. Festivalen lockar deltagare från hela världen och har vuxit till en plattform för att fira och erkänna kreativt arbete från olika länder och kulturer. Redan när jag börja köa vid kl sextiden för att få en sittplats till kvällens stora prisutdelning så slås jag av alla nationaliteter som jag har förmånen att få prata med. Olika språk varvas och stämningen är lika god varje kväll. Inkludering i såväl digitala kampanjer som träffar IRL är ett rättesnöre genom hela Cannes Lions atmosfären.
Och just facklan på Cannes Lions representerar sammanhållning, innovation och strävan efter att uppnå det bästa inom reklam och kommunikation. Den är en påminnelse om vikten av att omfamna kreativitet och tänka utanför boxen för att uppnå framgång inom marknadsföring och reklam. En ynnest att få prata och lära känna vinnare och jurymedlemmar. Om du har möjlighet att få uppleva Cannes Lions någon gång i ditt liv, ta den!
Francesca O’Brien vd Sveriges Marknadsförbund
Är du på plats i Cannes? Vi vill gärna träffa dig! Kontakta Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O’Brien.
Du når Francesca på francesca@svemarknad.se och på LinkedIn