11 juni 2023

Marknadsansvarig till PostNord


Är du intresserad av jobba samhällsnära och vill jobba datadrivet med marknadskommunikation i den förändringsresa PostNord genomför?


Tveka inte att söka den här nya rollen!


PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar i Norden och är en viktig och hållbar del av samhället. De arbetar med att utveckla sina tjänster, sina medarbetare och kunder. Under våren 2023 har hela Postnord genomgått en stor organisationsförändring och skapat tre affärsområden: Brev, Paket och Logistik med ökat fokus på kommersiella möjligheter och digitalisering.

pn_color_rgb_2016.jpg

Kommunikations- och marknadsavdelningen utvecklar nu sin organisation mot att arbeta mer datadrivet, digitalt och integrerat under ledning av sin nya chef. En viktig del i det arbetet är att tillsätta en marknadsansvarig.

Vi söker nu en passionerad och driven individ som vill vara en central del av denna spännande förändringsresa. Som en viktig del av teamet kommer du att spela en avgörande roll i att genomföra strategin och ta PostNord till nästa nivå.

Som marknadsansvarig kommer du ha mandat att tänka nytt och utmana det traditionella. Med kreativitet och innovation kommer du vara en del i att hjälpa PostNord att hitta nya sätt att marknadsföra sina tjänster. Du förväntas arbeta nära de olika affärsområdena samt att aktivt vara med och driva digitaliseringsprocessen framåt.

Rollen som marknadsansvarig

Du behöver ha god insikt i hur man bygger varumärken på en digital marknad och kan säkerställa att PostNords position byggs samtidigt som affären och konverteringen stärks. Du bör vara familjär med mätmodeller, digitala verktyg, styrning och uppföljning. I rollen som marknadsansvarig kommer du, i nära samarbete med representanter från affärsområdena, varumärket och inhouseavdelningen, vara ansvarig för att säkerställa en hög synlighet för PostNords varumärke i relevanta sammanhang och kanaler.

Du ansvarar för att driva och stärka PostNords position som en pålitlig aktör med en bred samhällsuppgift samtidigt som du ska säkerställa att PostNords aktiviteter driver konvertering i relevanta kanaler. För att uppnå detta kommer du att arbeta med datadrivet tillvägagångssätt både när det gäller att initiera kampanjer och att följa upp och optimera dem.

I rollen som marknadsansvarig är det viktigt att ha god förståelse för vad det innebär att driva en förändringsresa. PostNord värdesätter en utvecklad förmåga att analysera och tolka behov som uppstår på kund/sälj- och marknadsavdelningen, vara duktig på att paketera kunderbjudanden och omsätta dem till konverterande aktiviteter.

Om dig och din bakgrund

Sannolikt har du 5–10 års erfarenhet av varumärkes-, målgrupps- och kommunikationsarbete och ett stort intresse för marknadsföring både off- och online, employer branding, events och contentutveckling.

Det krävs att du har kunskap i, och erfarenhet av, att ta beslut utifrån data och analys. Likväl krävs erfarenhet av och kunskap i e-handelns utveckling och krav på marknaden.

Du behöver även ha förmåga och intresse för att lyfta andra till att göra sitt allra bästa

Vad du erbjuds

Eftersom rollen är ny får du en unik möjlighet att vara med och forma den samt PostNords framtida marknadskommunikation, tillsammans med resten av avdelningen och linjechefer. Du kommer att få jobba i en dynamisk miljö där idéer välkomnas och innovation uppmuntras.

Bra att veta

Detta är en tillsvidareanställning där provanställning tillämpas.

Om du vill vara med och göra skillnad och vara en del av ett framgångsrikt team, då är detta ett jobb för dig. Vi jobbar löpande med urval så ansök så snart som möjligt. 

Vi ser fram emot att höra från dig!

Om PostNord

PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. De är stolta över förtroendet att få säkerställa postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. PostNord är en viktig och hållbar del av samhället. De är ödmjuka inför det ansvar som vilar på dem, och stolta över sin kunskap och genomförandeförmåga. Ett företag som PostNord kräver tydlighet och uthållighet. De ska utveckla sina tjänster, sina medarbetare och kunder. De äger sitt ledarskap, visar tillit och mod. De vill motivera varandra att odla en innovationskultur som gör dem störst även imorgon. Det är avgörande för att attrahera, behålla och utveckla medarbetare på en föränderlig marknad.

Läs mer och ansök här via Hammer & Hanborg