21 november 2023

Intervju Susanne Zabrodsky, Lyko – inför Black Friday

Susanne Zabrodsky, Head of Creative på Lyko

Hej Susanne, du är Head of Creative på Lyko, vad är roligast i din roll?

Det är otroligt roligt just att få jobba i organisationen på Lyko där allt kreativt händer! Vi är den centrala kreativa ”hubben” som ansvarar för bl. a kommunikationskampanjer, design och varumärkeskoncept för våra egna varumärken, content och all möjlig kreativ produktion som spänner över flera kanaler och marknader. Variationen och att kunna se resultat som driver Lykos position och varumärke är roligast i kombination med ett HELT grymt härligt och kompetent gäng.

Lyko är en av Nordens ledande multi-channel retailers inom hårvård och skönhet. Berätta kort om er?

Vi är ett snabbväxande bolag och har vuxit från lilla Dala-Järna i Dalarna till att verka på 8 olika marknaden, vi fortsätter att växa och har stora ambitioner framåt!

Vi vill alltid vara ”starting point” inom beauty och viktigt är ju så klart att ha ett brett sortiment. Idag har vi över 60 000 skönhetsprodukter, online och i butik. Vi har både välkända varumärken och våra egna varumärken. Viktigt för oss är att inte göra som alla andra utan att ta position genom att göra det på vårt sätt, vilket jag tror varit Lykos framgång hittills. Skönhet ska vara kul och kravlöst och det vill vi förmedla genom att vara ”Your Beauty Playground”.

Black Friday närmar sig, hur stor inverkan har dagen på er verksamhet?

Just Black Friday har inte i sig så stor påverkan, även om det är en dag då många handlar. Det är snarare hela perioden i november-december där vi – liksom många andra – ser en rejäl uplift i försäljningen.

Berätta gärna hur ni förbereder er inför Black Friday?

Förberedelserna i år skiljer sig inte så mycket utan det är process som vi har utvecklat under flera år. Det är framför allt mycket detaljplanerande av erbjudanden och kanaloptimering, där det enda som har komplicerat det här året är vissa nya regler för erbjudanden i Norge.

Hur tror du lågkonjunkturen kommer påverka handels största shoppinghögtid?

Vi är lyckligt lottade och ser fortfarande en tillväxt på alla marknader, där det ofta har benämnts som ”the Lipstick” effect, dvs att när man har det sämre ställt så unnar man sig fortfarande sådant som smink och skönhetsprodukter. Sedan kan vi generellt se att man köper mer på kampanj än tidigare.

När startar era första erbjudanden inför Black Friday?

Vi startar liksom många andra i veckan före, den som numera benämns Black Week.