Intervju med Yvonne Nordlind försäljnings- marknads- & kommunikationschef Skansen


Yvonne, du arbetar som försäljnings- marknads- och kommunikationschef, berätta vad som är roligast med ditt arbete!

Skansen är en helt unik plats, älskad av många vilket gör jobbet extra kul. Att vara en del av Skansens ledning och driva utveckling är stimulerande. Kommunikation och marknadsföring är något jag alltid brunnit extra mycket för, det bidrar till att skapa och påverka en organisations framgång i min mening. I min roll är jag även ansvarig för butiker och entréer. Goda relationer, glada gäster och bra service för oss framåt, det går jag igång på!

Skansen som varumärke – vad är du extra stolt över?

Det finns bara ett Skansen. Det är ett historiskt världskänt och älskat varumärke som är snällt och sprider glädje. Men Skansen är ”mycket”, det är en plats som byggts upp sen 1890-talet, ett museum och en djurpark där vi firar svenska traditioner och högtider både från dåtid och nutid. En plats som alltid är tillgänglig för alla.

Ni arbetar mycket med hållbarhetsfrågor – är det något extra viktigt som du vill lyfta fram?

Hållbarhetsarbete är oerhört viktigt för organisationen och Skansen vill vara en förebild för ett hållbart levnadssätt. Vi är inte helt där men vi arbetar mycket med allt ifrån miljö- och klimatpåverkan till hållbara produkter i våra butiker. Det finns mycket att göra och jag är nog extra stolt över det fina samarbete för hållbarhet som vi har inom Kungliga Djurgårdens Intressenter. Tillsammans kan vi skapa större skillnad snabbare.


På Skansen firas många högtider och traditioner – hur kan vi fira Valborg på Skansen?

Valborg är en väldigt fin Skansentradition sedan 1892. Kvällen bjuder på vårtal av årets talare Carin Götblad, körsång, tändning av valborgsmässobålet och musikunderhållning av Sara Parkman, Uje Brandelius och Marit Bergman. Det börjar vid 19 och brukar alltid vara ett fint och uppskattat program. (Insläpp öppnar kl 19.00, scenprogrammet startar vid 20.30)

Skansen är en av Sveriges främsta turistdestinationer, har ni några spännande nyheter som du kan berätta om?

Det som är mest framträdande för Skansen under 2025 är att vi har tagit stora steg för att utveckla mat & dryckesupplevelsen. 2025 är ett mellanår när vi testar oss fram och det är först 2026 vi kommer se resultat av de senaste två årens satsningar på mat & dryck. Skansen har även ”piggat upp” Galejan området, en plats för de allra yngsta att kunna åka karusell och ha det kul!

Hur ser prognosen ut för sommaren? Ser det positivt ut för turism i Sverige och för Skansen?

Det är alltid svårt att sia men vi ser positivt på turismen. Vi har fina gästsiffror men högsäsongen är såklart avgörande. Skansen har ju ”himlen som tak” vilket alltid är en extra utmaning. Det får inte vara för varmt eller regna för mycket. Det måste vara bra Skansenväder. Men vi tror att vi kommer ha en bra sommar på Skansen!

Hoppas att vi ses snart! Kommer du att anmäla dig till något aktivitet hos Sveriges Marknadsförbund?

Det har jag absolut tänkt göra, det händer ju så många spännande saker hos er också. Vill hälsa er varmt välkomna till Skansen och önska en fin sommar!