Tusen tack! Det betyder massor i form av intern stolthet, och kul att få uppmärksamhet på det långsiktiga, strategiska arbete som grundar ett starkt varumärke. Många av sakerna som juryn berömde är inte så synliga – t.ex. vår policy för legalt skydd av varumärket.
Jag hade ingen känsla av att ”vi kommer att vinna”, men däremot kändes det bra när vi sammanställde underlag som juryn ville ha och jag kunde se att vi verkade checka av på alla punkterna. Så möjligheten fanns ju där!
Det är ju väldigt många parametrar, i vårt fall tror jag att den interna företagskulturen och våra uttalade kärnvärden och syfte, är en superviktig grund. För det andra att hålla fast vid en sån grund över tid, och utveckla brand identity och kommunikationsstrategi och -koncept utifrån samma grund. Det tredje är insikten om att hela företaget bygger varumärket, så att hitta brand consistency i allt från kundkontakter till extern kommunikation är viktigt.
Vi har duktiga egna jurister på If, med en utpekad IPR-advisor som samarbetar tätt med mig. Vi har också ett etablerat samarbete med vår immaterialrättsbyrå AWA, samt motsvarande på domännamnssidan, och det fungerar mycket bra där alla vet vad de ska göra i händelse av intrång och liknande. Som försäkringsbolag är vi vana att tänka risk. 😉
Bra fråga? Kanske för att vi hade bra underlag att skicka in – i kombination med att vår externa kommunikation har synts brett de senaste 1,5 åren?
Om du menar som företag så är utmaningarna många, lågkonjunktur och inflation pågår fortfarande, extremväder orsakar oss stora kostnader. Samtidigt har vi stora möjligheter att kommunicera mer av t.ex. vårt hållbarhetsarbete och allt vi gör för att förebygga skador.
Vi firade i fredags med att äta tårta! Och vi ska fortsätta prata mycket om detta internt under 2024 både för att fira och för att visa att det långsiktiga varumärkesarbetet lönar sig.