19 december 2023

Intervju med Stockholms Stadsmissions marknadschef

Mikael Sallander Hellman

Hej Mikael, vem är du och vad brinner du för?

Jag är marknadschef på Stockholms Stadsmission. Det låter kanske lite tråkigt, men jag brinner verkligen för att skapa resultat i form av intäkter – gärna med hjälp av spännande marknadskommunikation och innovativa idéer.

Vill du berätta lite kort om Stadsmissionen och din roll där?

Stockholms Stadsmission fyller 170 år i år och har sedan bildandet 1853 verkat för att bekämpa utanförskapet i Stockholm. Min roll som marknadschef går ut på att med så små medel som möjligt bidra till att vi maximerar våra intäkter, så att vi kan göra så mycket bra och viktig verksamhet som möjligt.

Hur många personer besöker er varje dag och ökar antalet besökare under december månad?

Stockholms Stadsmission möter hundratals människor varje dag runt om i Stockholms län – allt från barn och föräldrar på våra öppna mötesplatser, människor som arbetstränar i något av våra sociala företag, deltagare i vår folkhögskola och i deltagare i våra verksamheter för människor i hemlöshet. Det är högt tryck i våra verksamheter året om, men i december märker vi ofta av att behovet är extra stort.

Vilka är det vanligaste behoven ni ser hos människor som ni hjälper?

Det är högt tryck i våra verksamheter – människor som söker råd och stöd kring sin situation, föräldrar som har mycket svårt att få ekonomin att gå runt och ställs inför tuffa val, människor som inte har råd att handla näringsriktig mat till sig själva och sin familj, och inte minst människor som lever i någon form av hemlöshet till följd av sin ekonomiska situation.

Om jag vill engagera mig som volontär och bidra med min tid och kunskap, hur gör jag då?

Enklast går du in på vår hemsida och anmäler ditt intresse. Vi vill jättegärna ha fler volontärer!

Vill du berätta om något särskilt viktigt samarbete?

Just idag när vi precis genomfört vår jullunch i Kungsträdgården, där alla intäkter går oavkortat till vår verksamhet för människor som lever i utsatthet, vill jag gärna lyfta fram Sweden Foodtech och City i Samverkan som tillsammans med ett gäng välrenommerade kockar gjorde lunchen möjlig. Och så klart Ica Maxi Nacka som donerade 750 kg mat och dryck. Ett stort antal andra företag, privatpersoner och volontärer var också med och drog sina strån till stacken. Stort tack allihop!

Har du någon fin historia du kan dela med dig av från ditt arbete på Stadsmissionen?

Så här i jultider har vi vår högsäsong för insamling. Vid flera tillfällen de senaste veckorna har vi fått mejl från givare som tidigare i livet varit förmånstagare i våra verksamheter. Nu när de har en ordnad ekonomi vill de vara med och bidra till att andra får stöd. Jag kan inte tänka mig något bättre kvitto på att vi faktiskt gör skillnad för människor.

Till sist – hur kan jag som privatperson eller företagare stötta era insamlingskampanjer och projekt?

Det finns så många sätt! Som privatperson kan du tex swisha en gåva på 900 35 18, eller bli volontär, eller skänka en julklapp till vår julklappsinsamling, eller kläder och prylar till vår second hand-verksamhet. Så här de sista dagarna innan jul vill jag också tipsa om möjligheten att köpa en julklapp i vår gåvoshop. Som företagare kan du stödja oss med en pengagåva, ställa upp som företagsvolontärer, erbjuda arbetsplatser till våra arbetssökande deltagare, och är du fastighetsägare och har möjlighet att avvara en eller flera lägenheter har vi många personer i verkligt behov vi kan förmedla dem till. Det är heller inte för sent att köpa våra julpaket! https://www.stadsmissionen.se/ge-stod-foretag/jul