12 januari 2024

Intervju med Scandic Hotels marknadsdirektör

Marcus Hammarström, marknadsdirektör Scandic Hotels


Hej Marcus, du är marknadsdirektör på Scandic Hotels, berätta gärna kort om dig själv och hur en vanlig dag på jobbet kan se ut?

Jag har arbetat med kommunikation och varumärkesutveckling i olika delar av rese-och upplevelsebranschen i snart 25 år. Det som främst fått mig att vilja stanna kvar i den här delen av näringslivet är att vi ständigt är i förändring och utveckling. Något som också gör att ”vanliga dagar” är ganska ovanliga, Det gillar jag! Mitt fokus i arbetet handlar mycket om att skapa en gemensam bild och tydlighet kring vårt starka varumärke på alla våra marknader och att bygga rätt förväntningar kring våra erbjudanden.

Scandic är en populär och välkänd hotellkedja, nämn tre nyckelord som genomsyrar er verksamhet?

Med egna ord skulle jag säga att schyst, inkluderande och omtänksamt sammanfattar vad vi står för, både gentemot varandra internt och ut mot våra gäster. Vi har en stark företagskultur som vi är oerhört stolta över.

Vad är roligast i ditt jobb som marknadsdirektör på Scandic?

Det är förstås många delar som jag tycker är kul, som att se medarbetare utvecklas och att det vi gör i vår kommunikation syns och påverkar vårt resultat positivt. Det som jag kanske gillar allra mest är ändå att få vara delaktig i utvecklingen av upplevelser och erbjudande, samt hur vi skapar kommunikation kring dem. Som senast vid lanseringen av vårt nya varumärke Scandic Go som är hotell för en ny generation av hotellgäster, samtidigt som det möter den ökade efterfrågan från fritidssegmentet. Det har varit en väldigt framgångsrik lansering som också gett en mängd nya insikter.  

Hur definierar du en riktigt bra hotellvistelse?

För mig handlar det mycket om känsla för detaljer och förståelse för vad man behöver som gäst. Att man tänkt till på att skapa en bra helhet där atmosfären (och de förväntningar den bygger) också häger ihop med att saker verkligen fungerar. Med det som grund toppat med någon detalj som överraskar blir det riktigt bra! 

Vad fick dig att börja arbeta i hotellbranschen?

Jag har ju på olika sätt arbetat med koppling till upplevelser och resor i nästan hela min karriär. För mig finns det något lockande, nästan magiskt i att man kommer till en ny plats och upptäcker nya saker. Ett hotell är ju en mötesplats för människor från när och fjärran och energin som uppstår när man möts är häftig tycker jag.

Några roliga samarbeten ni har på gång 2024 som du kan berätta om?

Det händer massor hos oss under 2024, men jag behåller gärna detta som en cliffhanger ett tag till…

Till sist vilket hotell i världen är ditt absoluta favorithotell? 

En av mina bästa hotellupplevelser utanför Norden är ett litet hotell i den lilla byn Loutro på södra Kreta dit jag återvänt till flera gånger. Det finns ingen landväg till byn så enda sättet att ta sig dit är med båt, eller till fots. Tystnaden, frukosten på terrassen, den rustika känslan och brisen från havet intill gör att det känns precis som i Mamma Mia-filmerna.