11 juni 2024

Intervju med Sara Öhman rådgivare inom AI

Sara Öhman

Hej Sara, vill du berätta kort om dig själv och dina expertisområden?

Efter att ha arbetat som frilanskonsult i över 10 år, träffat många marknadsförare i många branscher, har jag blivit riktigt bra på att förstå vad som behövs hos en marknadsavdelning för att kunna prioritera rätt saker. Till det hör arbetsmetodik och verktyg men även att öva upp färdigheter som kreativitet och kritiskt tänkande. Jag kommer från att ha jobbat med sociala medier och organiska kanaler som specialist men har under senare år blivit något av en generalist som försöker ge fler färdigheter att både kunna jobba operativt, taktiskt och strategiskt eftersom det krävs av marknadsförare idag. Det gör jag både som konsult och utbildare.

Vad driver dig som person?

Att få fler personer att tänka själva istället för att agera ”som alla andra”. Jag tror vi får bättre mångfald och mer starka individer då. Det finns något som händer hos en person när de inser att de har både möjlighet och verktyg att göra det! 

Vad är viktigast i din roll som rådgivare inom AI (kopplat till varumärke och kommunikation)?

Sänka trösklarna och försöka få fler att förstå att det handlar om vad de redan kan och ser framför sig, såklart genom att öka intresset för tekniken. 

Dina tre bästa tips hur man kan komma igång med AI i sin egen verksamhet – var ska man börja?

ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity eller annan AI-assistent är ett bra sätt att komma igång, men jag tycker snabbt man ska börja utforska AI-funktioner i de verktyg som man redan använder (exempelvis Generativ fyllning i Adobe Photoshop). Googla fram ett verktyg du är i behov av och testa! Gärna privat. Det är värt att betala lite för sin egna inlärning om företaget säger nej.

Vilka vanliga fallgropar och missuppfattningar ser du företag göra när de börjar implementera AI?

De tror att de kan stoppa användandet av AI hos medarbetarna. Mest troligt kommer medarbetarna använda AI ändå. Dock behövs tydliga policys och guider som stöttar medarbetarna i sitt användande.

Hur kompetensutvecklar du dig själv inom området?

Jag följer flöden som berättar om nya funktioner och verktyg men framförallt letar jag användningsområden i mitt dagliga arbete, testar och lär mig om nya möjligheter.

Vilka är dina största möjligheter och utmaningar 2024?

Mitt mission nu, efter att ha undersökt hur AI verktyg generellt kan användas av marknadsförare, är att snöa in mig i detalj på hur olika uppgifter/yrkesroller på marknadsavdelning kan lösas med stöd av AI, exempelvis arbete med sociala medier eller kundanalys. Det känns som en stor möjlighet och lite utav en utmaning. 


Sara Öhman är Sveriges Marknadsförbunds nya rådgivare inom AI

Har du en fråga till Sara Öhman? – Medlemmar kan fritt ställa frågor – Läs mer här!