Intervju med Robert Nygren Telenor

Robert Nygren Head of Marketing and Communication Telenor
Foto: Henrik Montgomery

Hej Robert, vill du beskriva din roll – Head of Marketing and Communication på Telenor?

Jag är övergripande ansvarig för Telenors reklam och kommunikation på den svenska konsumentmarknaden och leder ett team på ca 20 personer med begåvade projektledare, designers, copywriters, mediaspecialister och strateger. I praktiken innebär jobbet en salig blandning av högt och lågt med allt från övergripande kommunikationsstrategier till att diskutera rubriksättning för en banner om familjeabonnemang. 

Vilka egenskaper tycker du är viktigast för att lyckas i din roll?  

Jag tror att man bör ha en stor portion nyfikenhet på kunder och deras drivkrafter samt hur kommunikation kan bidra till ett bättre affärsresultat. Man är även betjänt av ett gott samspel mellan höger och vänster hjärnhalva för att kunna arbeta med kreativitet men även analysera dess effekt. Dessutom behöver man ett bra team och samarbetspartners runtomkring sig liksom en organisation som tror på kraften av ett starkt varumärke och kommunikation.   

Berätta gärna kort om Telenor, vad händer just nu hos er?  

Det är full fart framåt. Vi har en ny vd sedan ett drygt år tillbaka, Bjørn Ivar Moen, som har satt en tydlig riktning framåt och även betonar vikten av varumärke och kommunikation enligt ovan, vilket är väldigt inspirerande. Under förra året utvecklade vi också ett nytt kommunikationskoncept ”Människor emellan” som har tagits emot väldigt väl både internt och extern och i år fortsätter vi att växla ut det i samtliga kanaler. På Telenor som helhet bygger vi ut 5G i rask takt och utvecklar både våra tjänster och vårt produktsortiment med ökat fokus på våra kunders digitala säkerhet liksom att säkerställa att Telenor är den bästa operatören för allt som har med både abonnemang och hårdvara att göra.    

Vad är roligast i ditt uppdrag som Head of Marketing and Communication?  

Definitivt alla kloka och inspirerande personer jag har förmånen att arbeta med varje dag. Men även att få komma in i alla delar av verksamheten för att se hur vi med hjälp av kommunikation kan tydliggöra kundnyttan och attrahera nya kunder. Att vår produkt dessutom har en stor samhällsnytta och faktiskt kopplar samman människor med det som betyder mest, deras relationer, gör det hela extra roligt. 

Några spännande samarbeten eller kampanjer du kan berätta om?  

Något som gör mig extra stolt är vårt samarbete med Rädda Barnen för att värna om barns säkerhet online och vårt initiativ Nätprat vars syfte är att underlätta samtal mellan barn och vuxna om livet på nätet. På B2B-sidan har vi en ny spännande pilot för att se hur vi med hjälp av 5G kan utveckla supporterupplevelsen på sportarenor. Och så flyger jag till London på torsdag för att träffa Apple och diskutera hur vi kan fördjupa vårt samarbete framöver.  

Vilka är Telenors främsta utmaningar 2023?  

Att behålla den positiva trenden i kundtillväxt som vi hade under hela 2022 i en mer utmanande makroekonomi. Vi påverkas alla av läget i omvärlden och det handlar då om att säkerställa relevans i både produkter och erbjudanden.

Vad är du mest stolt över i din karriär 

Mest stolt är jag nog över att alltid ha lyssnat på min magkänsla och sett till att jobba med sådant som är kul och givande. Det ihop med modet att våga gå vidare till något nytt har tagit mig med på fantastiska upplevelser och erfarenheter som inneburit både spännande varumärkesresor, starka affärsresultat, ett gäng reklampriser och framförallt många skratt på vägen.

Vad gör du helst när du inte jobbar? 

Umgås med min flickvän och mina tre döttrar. Helst med ett par skidor under fötterna eller i en sittbrunn i ytterskärgården. Jag trivs också orimligt bra i bara mässingen i en isvak liksom framför en sprakande brasa med ett glas rödvin.