23 januari 2024

Intervju med PwCs kommunikationschef

Johan Eriksson, Kommunikationschef, PwC | Head of Client & Market Development


Hej Johan, varmt välkommen till Sveriges Marknadsförbund! Vad ligger bakom ert beslut att bli medlemmar?

Tack! Vi ser det som ett naturligt sätt att bredda vårt nätverk och även få tillgång till än mer kompetensutveckling inom många olika relevanta områden.

Berätta gärna kort om PwC, vilka är ni och vad gör ni?

PwC är en del av en global nätverksfirma med 364 000 medarbetare i 151 länder. Vi är marknadsledande i Sverige inom rådgivning och revision, med dryga 3 000 medarbetare spridda över hela landet. Förutom revision och skatterådgivning så erbjuder vi även rådgivning inom så vitt skilda ämnen som till exempel AI, CSRD, cybersäkerhet, företagstransaktioner, finance transformation och organisationsutveckling.

Du är kommunikationschef på PwC, vill du berätta om dig själv och din bakgrund?

Jag jobbar idag som Communication Director och är medlem av företagsledningen på PwC Sverige. Även övergripande ansvarig för medarbetarna inom enheterna Communication, Brand & Marketing, samt Business development. Tidigare kommunikationschef på bland annat Swedbank och Trygg-Hansa, och jag spenderade totalt 20 år i finansbranschen. Jag är utbildad civilekonom och mitt första jobb var på Framfab i slutet av 90-talet.

Vad är roligast och viktigast i ditt uppdrag som kommunikationschef?

Att få jobba med så kompetenta och kreativa människor. Och att försöka göra en positiv skillnad i samhället och för vårt varumärke, bland annat genom värdeskapande kommunikation och marknadsföring.

Har ni några nya spännande samarbeten på gång som du vill dela med dig av?

Ja, flera. Ett exempel är med Techarenan, som vi kommer synas med under året. Ett annat är med Järvaveckan, som vi löpande släpper nya rapporter med och stöttar. Sen har vi även skrivit avtal med Volontärbyrån, vars plattform vi kommer nyttja för att få ut ännu fler volontärer i vårt samhälle.

Vilka är PwC:s främsta utmaningar 2024?

Att bibehålla vårt fina momentum och att fortsätta rekrytera så många unika talanger. 

Till sist, vad gör du helst när du inte jobbar?

Då umgås jag med min familj, tränar barnens fotbollslag, spelar padel och läser böcker. Jag tillhör den tappra skara som fortfarande njuter av att läsa såväl morgontidningen, olika magasin och böcker.