Jag är Marknadschef för Nordiska Kompaniet och har påbörjat mitt femte år på den här positionen. På NK arbetar jag och mitt team med att leverera minnesvärda upplevelser i våra två varuhus varje dag, året om. Vi skapar inspirerande kommunikation i digitala kanaler och kampanjer som skapar intresse för köp både i varuhus och på vår e-handel. Vårt lojalitetsprogram, NK Nyckeln, är navet och vi är otroligt imponerade av och tacksamma för alla de kunder som väljer NK som återkommande handels och mötesplats. Vi jobbar också kontinuerligt med NK Skolan, vår interna utbildningsplattform, som bidrar till att alla våra medarbetare i Stockholm och Göteborg ska fortsätta leverera service i världsklass. Vi utvärderar och utvecklar hela tiden våra insatser och de kanaler vi arbetar i och den ena dagen är verkligen inte den andra lik. Ett stort uppdrag helt enkelt.
NK har alltid varit först med det senaste, och i år ville vi på ett lekfullt sätt testa AI-teknik i vårt kreativa koncept för att se hur julen kunde utvecklas.
Tillsammans med Studio Bon ställde vi oss frågorna hur tradition och ny teknologi mötas utan att det upplevs konstruerat och hur magin som julen på NK innebär förstärkas med generativ AI. Med hjälp av med hjälp av detta har NK för första gången i historien skapat en egen julsaga vid namn Jakten på julmagin. I skyltfönstren kan besökarna följa våra unikt framtagna karaktärer sport-isbjörnen Isak, matgrodan Gizal, inredningskaninen Klara, moderäven Rickard och beauty-pingvinen Zsa Zsas resa tillsammans i hopp om att finna julmagin på varuhuset. Berättelsens budskap är att julmagi är något som skapas tillsammans och detta är något som genomlyser årets julskyltning. Vi hoppas att julens tema och våra skyltfönster ger alla besökare en riktigt minnesvärd upplevelse och en härlig julkänsla.
NK är en stark och traditionsenlig juldestination för många, för både julklappar och upplevelser, under december. Generellt råder det ju en större försiktighet i Sverige vad gäller konsumtion och vi påverkas såklart. NK har ändå haft en väldigt bra försäljningsutveckling hittills för julhandeln trots rådande osäkerhet, och vi ser att skönhetskategorin går extra starkt just nu.
Beautyboomen verkar hålla i sig på NK efter flera exklusiva lanseringar som Charlotte Tilbury, CAIA Cosmetics och nylanseringen av Chanels beautyavdelning. Köerna ringlar sig fortfarande långa utanför CAIA Cosmetics Popup och får jag gissa kommer det ligga många CAIA-paket under årets julgranar och i julstrumporna. Sedan får de omåttligt populära Bally-kängorna alltid en boost inför julen, såväl som varma sköna tofflor och lyxiga accessoarer.
På NK Stockholm har Chanel byggt om och utökat sin avdelning och den är verkligen ett litet paradis för alla Chanel Beauty-fans. Här hittar man förutom kosmetik och doft nu även solglasögon och mindre fina lädervaror från varumärket. Väl värt ett besök inte minst för deras kunniga personal som alltid levererar service i världsklass.
Julen på NK är närvarande överallt i våra varuhus och på nk.se och hos oss firas julen under flera veckor. Men för att nämna några höjdpunkter har Loewe öppnat en stor lyxig yta på Entréplanet i Stockholm och Newport bjuder in till otroligt fina julbutiker i både Stockholm och Göteborg. Sedan bjuder vi i år även in barnen till högläsning av NK:s egen julsaga – Jakten på julmagin på lördagar kl. 13, 13.30 och 14 på NK Bokhandel, Plan 4 (Plan 2 i Göteborg). Från den 15 december är dessutom vår NK Tomte på plats varje dag fram till jul.
NK varuhusen är i ständig förnyelse och 2024 kommer bjuda på många spännande nyöppningar och lanseringar. Tyvärr kan jag inte avslöja flertalet av dem, men en som vi däremot kan berätta om är att våra skoavdelningar nylanseras under våren. Det kommer bli något alldeles extra för alla oss skoälskare.
Förväntan bland barnen och gemenskapen! Det händer något extra fint med oss människor när det nalkas jul. Vänlighet, givmildhet och omtanke tycker jag summerar det bästa med julen.