Sommarintervju med Nils Persson CMO Visit Sweden

Nils Persson, CMO Visit Sweden

Nils, du jobbar som Chief Marketing Officer på Visit Sweden. Vad innebär det?

Det innebär att jag ansvarig för varumärke och marknadsföring av resmålet Sverige, internationellt och nationellt. Tillsammans med min kollega Tina CSO leder vi en större global enhet med flera funktioner där vi ansvara för allt från insikter, analys och kunskapsspridning, partnerskap och relationer, bearbetning och samarbeten med researrangörer, webb, SoMe, digital produktion samt PR. I tvärfunktionella team leder vi våra större PR-drivna kampanjer och allt löpande marknadsföringsarbete samt webbinarier och möten kring trender och kunskapsspridning.

Vad är roligast respektive mest utmanande i det uppdraget?

Det roligaste är att arbete med Sverige som varumärke, både nationellt och internationellt, för att få fler att upptäcka och vilja resa till Sverige. Sverige har otroligt mycket att erbjuda och upptäcka, vilket jag tror många svenskar också upptäckte när de under pandemin inte kunde resa utomlands, och det kommer hela tiden nya produkter. Det mest utmanande ligger just i att marknadsföra ett helt land som har så mycket att erbjuda med en väldigt begränsad budget på stora marknader internationellt där vi konkurrerar med stora internationella resmål som Spanien, Grekland, USA med flera.

Visit Sweden marknadsför resmålet Sverige. Vilka kanaler och plattformar använder ni i er marknadsföring?

Vi använder oss av en mix av kanaler webbar på olika språk, sociala medier som t ex Facebook och Instagram, genom researrangörer, events och mycket vi PR. Sedan testar vi löpande nya kanaler och plattformar för att se hur de på kort eller lång sikt kan hjälpa oss att stärka resmålet Sveriges varumärke. Vi arbetar i en mix av köpt och förtjänat, always-on och större PR-drivna kampanjer i alla kanaler.

Vilket resmål i Sverige är populärast i sommar?

Oj, svår fråga att svara på. Många både inhemska och utländska resenärer vill uppleva naturen och storstäder samt resa runt, cykel i olika former blir mer populärt. Sedan finns det flera ställen som t ex Gotland, Västkusten och vandring i fjällen som alltid är populärt på sommaren. Men jag skulle vilja säga att det nu för tiden finns fantastiska upplevelser över allt i Sverige oavsett om det gäller boende, lokal mat eller aktiviteter och vi är ju ett stort land till ytan och behöver inte trängas, men viktigast med semestern är att koppla av och slippa rutiner och det kan Sverige leverera på. Många vill hitta nya smultronställen och då kan jag tipsa om Upplevelseguiden på visitsweden.se 

Slutligen; vart åker du helst själv när du har semester?

Det beror lite på jag åker gärna till fjällen och vandrar och flugfiskar, med familjen blir det mycket bad, natur och aktiviteter vid sommarstugan i Dalarna samt att vi ska till Smögen och Göteborg. Utomlands har vi tagit tåget ut i Europa de senaste åren under höstlovet och besökt huvudstäder, senast Bryssel och London.