25 januari 2023

Intervju med Mats Karsvall – rådgivare i Filmproduktion – rörlig kommunikation

Mats Karsvall, CD Creo
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare Rörlig Kommunikation


Mats, vill du berätta kort om dig själv och vad som driver dig som person.

Jag har drivit och arbetat på flera olika typer av byråer men ett stort fokus har alltid varit rörliga medier. Idag arbetar jag som CD på Creo. På Creo skapar vi allt ifrån stora kampanjer till digitala events och rena filmprojekt. Vi arbetar ifrån strategi och koncept till produktion. Det som driver mig är att tillsammans med andra utveckla idéer och kreativa lösningar som pushar oss och våra kunder framåt.

Vad är roligast i din roll som expert och rådgivare inom Rörlig kommunikation?

Jag får kontakt med nya människor och får också större koll på utmaningar som finns där ute. Sedan är det såklart alltid roligt att kunna hjälpa till! Ställ mer frågor!

Vilka trender ser du inom ditt område?

En trend, eller snarare kanske en påbörjad transformation, är vad AI kan göra även inom detta område. Redan nu finns olika delmoment inom filmskapande där AI-verktyg kan hjälpa till.

En annan trend är att, om man förut insett att man måste skapa rörliga alster helt med kanalens möjligheter – eller begränsningar – i åtanke så har man nu också insett att man bör lägga en del pengar på att nå ut även när det gäller mindre projekt. Man tänker helt enkelt mer kampanj på mindre projekt också. Jag ser också att den pågående trenden gällande högre ambition på livesändningar kommer att fortsätta. 

Hur kompetensutvecklar du dig själv?

Genom att arbeta med något dagligen, tillsammans med duktiga kolleger, så drivs man hela tiden framåt, och lär sig nya saker. Men, det är klart att youtube, poddar, bloggar och annat där ute är viktiga för att få koll.

Till sist, vilka är dina största utmaningar och möjligheter 2023?

En utmaning och ovisshet är såklart världsläget och ekonomin. Fortfarande lite oklart hur det kommer att påverka vår bransch detta år. Annars så ser jag stora möjligheter för oss då vi utvecklat byrån inom flera områden och dessutom byggt en ny stor studio som öppnar upp för nya möjligheter.