Intervju med marknadschefen på Polarbröd

Jenny Jeppsson, marknadschef Polarbröd


Jenny, du är marknadschef för Polarbröd. Berätta kort om ert företag och dess historia. Vad är du extra stolt över?

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner av norrländskt entreprenörskap och brödkultur. Vi har funnits i fem generationer och vill finnas lika länge till. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. Under 2023 omsatte Polarbrödskoncernen 1,3 miljarder kronor med hjälp av våra 268 anställda. Idag drivs Polarbröd av femte generationen i familjen med koncern-vd Karin Bodin i spetsen. Vår vision är att göra hållbara brödmål tillgängliga för alla – i nu och i generationer framöver. Något som gör mig extra stolt över att jobba på Polarbröd är den fina företagskulturen med alla våra fantastiska medarbetare och självfallet det genuina engagemanget hos ägarna för hållbarhetsfrågor.

Hur ser det ut med tillväxt, nya produkter, marknader och affärsområden? Något kul att berätta?

Det är en tuff marknad som vi brödleverantörer verkar på med minskad tillväxt, men det är också något som sporrar oss. Vi har flera spännande projekt i pipen och nu v.7 lanserar vi vår senaste nyhet Norrlands-Leväjn vete. Det är ett ljust, osötat, vetebaserat bröd med en kort ingrediensförteckning. Inspirationen kommer från hur hantverksbagarna hanterar sina levaindegar. Brödet är bakat med vår egen speciella för- och surdeg av vete, och med en unik bakprocess. Tiden har fått spela en avgörande roll, där den långsamma processen har format brödets speciella egenskaper och mjuksega karaktär. Brödet är helt osötat, men fullt av smak och jag tycker personligen att det är en mycket spännande nyhet.

Hur är känslan och kraften i företaget idag? Den stora branden skedde för ett antal år sedan. Har ni återhämtat er fullt?

Jag skulle säga att det är en mycket bra känsla! Naturligtvis har branden påverkat oss och det kommer ta tid innan vi är tillbaka fullt, men det har också medfört nya möjligheter i form av nya arbetssätt och ny teknik, som exempelvis vår nya surdegsanläggning där vi har vår egen unika surdeg.

Renklämman, världens första djupfrysta smörgås. Polarbröd har hyllats för sina innovativa lösningar och har mottagit ett flertal priser och utmärkelse.
Berätta om någon utmärkelse som ni är extra stolta över.

Vi har många hållbarhetspriser och ledarskapspriser på skrythyllan. Men när vi vann Stora kommunikationspriset i kategorin Bästa förändringskommunikation för kommunikationen i samband med branden, var vi verkligen superstolta.

Det är fint att ni har ett museum med guidning. Vilka kommer på besök?

Vi har ca 2000 besökare per år, där den största andelen av besökarna kommer för att fika. Barnfamiljerna uppskattar vår aktivitet med bakning där viss guidning inkluderas i aktiviteten. Vi får även besök av grupper som vill komma på guidning och fika.

Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som har hand om koncernens fem vindkraftverk som producerar vindel motsvarande koncernens behov.  I koncernen finns också det nystartade bolaget PolarVentures som ska investera i bolag och utvecklingsprojekt inom matsystemet. Berätta kort om er vision och tankar när ni startade dessa verksamheter.

PolarVentures grundades 2023, ett nytt dotterbolag inom Polarbrödsgruppen som, genom att investera i och bygga bolag, ska snabba på omställningen till ett regenerativt matsystem. Vi krokar arm med entreprenörer, visionärer och förändringsledare och driver på nödvändiga förflyttningar inom systemet.

Hoppas att vi ses snart! Kommer du att anmäla dig till någon aktivitet hos Sveriges Marknadsförbund?

Jag ska faktiskt gå er digitala kurs inom Customer Experience (CX) för att fräscha
upp kunskaperna. Det ser jag fram emot!

Har ni något event som du vill berätta om där vi träffar Polarbröd?

Ja, i sommar hittar ni oss återigen på den stora fotbollscupen Gothia Cup i Göteborg där vi är en av huvudsponsorerna. Vi tycker det känns jättebra att stödja ett event som uppmuntrar barn och unga att hålla sig i rörelse där de får positiva minnen för livet. Att Gothia dessutom satsar på hållbarhetsfrågor är något som känns viktigt för oss.