Intervju med Marie Schnell Carlén Byråpartners.se


Marie, du är Senior Consultant på Regi och ansvarig för Byråpartner.se. Berätta först varför ni skapade Byråpartners.se?

– Det började med en insikt från en av våra kundundersökningar. Där svarade hela 75% av kommunikationsköparna att de har begränsad koll på vilka byråer som faktiskt finns på den svenska marknaden. Och det här är ju ett problem som går åt båda håll, tänkte vi på Regi. För vi vet att många byråer också har svårt att nå ut med sitt budskap och visa vad de erbjuder. Så föddes idén om att samla all information på ett ställe, en plattform där köpare av kommunikationstjänster och byråer lättare kan hitta varandra.

Det finns flera nyheter och uppdateringar som är gjorda i år – berätta vad är det som är nytt? 

– Byråpartners har funnits i snart fyra år och idag är över 300 byråer i olika kategorier anslutna till tjänsten. Vi vill såklart att ännu fler ska ansluta sig – ju fler byråer det finns att välja på, desto större är chansen att köpare ska hitta rätt samarbetspartner för sina behov. För att locka fler byråer till Byråpartners.se har vi gett plattformen ett rejält lyft. Den uppdaterade sajten lanserades den 10 april, med en ny visuell profil och en förbättrad struktur som gör den mer användarvänlig och lättnavigerad. En annan nyhet i samband med lanseringen är abonnemanget ’Standard’ som vi erbjuder byråer att teckna till ett förmånligt introduktionspris. Syftet med detta är att sänka tröskeln för att ansluta sig till plattformen och börja med att lägga in mindre information för att testa vad närvaron kan ge i form av nya leads.

För vilka är Byråpartners.se användbar – vilka målgrupper vänder ni er till?

– Vi vänder oss egentligen till två målgrupper. Dels till byråer som vill synas och nå ut till nya potentiella kunder. Och dels till kommunikationsköpare som letar efter en byrå som matchar deras behov. Det är framför allt köparna som använder sidan och för dem är tjänsten kostnadsfri. Under 2024 hade Byråpartners.se runt 15 000 unika besökare och vår bedömning är att en klar majoritet av dessa var just köpare som ville få en överblick av byråbranschen och göra ett första urval inför ett kommande samarbete. På sajten finns även ett kunskapsforum med artiklar från erfarna experter med koppling till kommunikationsbranschen. Detta innehåll riktar sig till båda målgrupperna.

Kan du ge oss ett bra exempel på hur man ska använda Byråpartners.se?

– Behovet av byråtjänster ser olika ut beroende på vilken lösning ett företag eller en organisation har för att arbeta med sin marknadsföring. Vissa har en egen inhouse-avdelning och behöver komplettera med specialistkunskap som saknas internt, medan andra anlitar byråer för att ta ett helhetsgrepp och utveckla ett bredare spektrum av kommunikationslösningar. Den stora fördelen med Byråpartners.se är att du enkelt kan söka byråer utifrån vad du faktiskt behöver. Genom att filtrera på kategorier och olika huvuddiscipliner får du träffar som är relevanta för just ditt uppdrag. Sedan kan du spara de byråer som är mest intressanta som favoriter i en lista, och när du känner dig redo är det bara att ta kontakt via en länkarna i listan och kanske boka ett första möte.

Vad hoppas ni på framåt? 

– Vi jobbar för att Byråpartners.se ska bli en självklar plattform för de aktörer som vill finnas med på Sveriges byråkarta och därigenom bredda sina affärsmöjligheter. För att nå dit måste plattformen fungera som en oumbärlig guide för kommunikationsköpare på jakt efter expertis som tillgodoser specifika behov. Med det sagt, ska Byråpartners.se inte enbart vara en plats som leder till nya samarbeten, utan också bidra till att bygga starka och långsiktiga partnerskap mellan kunder och byråer.

Till sist, Regi kommer att ha ett webbinarium den 17 juni för Sveriges Marknadsförbunds medlemmar. Då får vi spännande insikter – vad kommer webbinariet att handla om?

– Vi kommer bland annat dela med oss av insikter från Regis Branschstudie 2024. Där finns svar på frågor om hur kommunikationsköpare ser på byråns roll idag, vad köpare letar efter när de söker byråer och vad som driver kunder att byta byrå. Rapporten avslöjar också vad köpare av kommunikationstjänster tycker att byråer behöver förbättra för att bygga starkare relationer. Är det proaktivitet, kreativitet, affärsnytta eller något annat? På Regi har vi svaren och har gjort analysen så att du som deltar i webbinariet den 17 juni kan ligga steget före i en föränderlig bransch.