Intervju med Marie Malmenskog marknadschef på Kvänum kök

Marie Malmenskog, marknadschef Kvänum kök AB
Marie, du är marknadschef på Kvänum kök AB; kan du berätta för Sveriges Marknadsförbunds medlemmar vad som är roligast och mest utmanande i det uppdraget?
Fantastiskt att ha förmånen att få arbeta med ett fint och anrikt hantverksföretag som
fortfarande har sina rötter kvar på samma plats som där det startade för drygt 100 år sedan.
Vi är noggranna med att vara kompromisslösa i vår tillverkning och val av material, det
medför utmaningar såsom att prisbilden blir högre än om man jämför med andra i branschen.
Är man medveten om att våra produkter håller längre så gör man en investering för en livstid.
Nöjda kunder är det roligaste som finns och de är vår bästa marknadsförare.
Du arbetar med ett spännande varumärke;
hur arbetar du med er storytelling?
Vi bygger emellanåt vårt varumärke med externa samarbeten, både när det gäller design och
formgivning men även hemma hos rätt kund där vi kan tillsammans skapa ett win-win
upplägg. Vi får ofta fotografera i miljöer där vi kan skapa en story, en berättelse om hur våra
snickerier passade in i deras hem. Dessa stories publicerar vi på vår hemsida samt använder
i vår annonsering. Vår 100-åriga historia och hur vår tillverkning sker är ett viktigt inslag i vår
storytelling och vi har bara börjat….
Vilka trender och tendenser ser du i vår inom inredning och kök?
Vår inredning är till för att hålla länge och snabba trender är inget som passar vårt
varumärke, då vi vill vara tidlösa. Däremot är vi noga med att välja rätt material samt utmana
oss själva med att hela tiden förbättra våra produkter och dess utseende samt bli en hållbar
leverantör till våra kunder.
Hemmets stil avgör ofta vilken av våra koncept som passar in och vi har flera koncept både
inom klassiskt och mer modernt utseende, både inom kök, bad och dressing room.
Kvänum ligger i Vara kommun. Har ni något showroom där?
Finns det fler i Sverige?
Riksutställningen, Kökets Hus, ligger strax utanför Kvänum och är drygt 700 kvm stort
fördelat på 2 våningsplan. Vi har därutöver ett 20-tal showrooms i alla nordiska länder, ej
Island.
Vilken medlemsaktivitet kommer du att vara med på framöver?
Jag ska givetvis vara med på ”History Marketing”, verkar väldigt spännande och hoppas att
få nya idéer hur vi kan fortsätta berätta vårt företags fina historia!