Intervju med Lisa Possne Frisell, kommunikationschef på Håll Sverige Rent

Lisa, du arbetar som Head of Communication på Håll Sverige Rent, berätta vad som är det bästa med ditt arbete!
Det bästa med mitt arbete är att jag varje dag känner att jag gör skillnad. Även mindre roliga dagar kan jag motivera mig med att allt jag gör bidrar till en bättre och mer hållbar framtid. Sedan har jag så himla många olika och omväxlande arbetsuppgifter, härliga och kunniga kollegor och leder ett superteam vilket gör mitt arbete både roligt och enklare.
Berätta kort om Håll Sverige Rent och hur er organisation drivs
Vi är en ideell stiftelse som arbetar förebyggande för att minska nedskräpningen i Sverige. Vår vision är att ”ingen skräpar ner”, det betyder att vi ser att man måste jobba långsiktigt med beteendeförändring. Vi tror alltså inte att städning är den bästa lösningen på problemet med nedskräpning, däremot kan skräpplockning som pedagogisk aktivitet fungera som en ögonöppnare för människor – man ser hur mycket skräp det finns och reflekterar över varför det är så mycket av vissa skräpsorter som fimpar, snus och glasspapper och annan engångsplast.
Hos oss jobbar sakkunniga, ex. marinbiologer, lärare och statistiker som följer hur haven mår kopplat till plast, skapar pedagogiskt material för barn och unga och mäter skräp för att se hur situationen ser ut och ändras över tid i Sverige. Sedan har vi också en projektavdelning som driver kampanjer och EU-projekt. Vi har också en avdelning för samarbeten och försäljning som inriktar sig på finansiering och andra typer av samarbeten mot producenter/företag som kan påverka skräpsituationen i Sverige med exempelvis förpackningsdesign. Samarbetsgänget har också nära kontakt med Sveriges kommuner och speciellt med våra 160 medlemskommuner som vi bland annat ordnar nätverksträffar för. Och så har vi ju kommunikationsavdelningen som jag ansvarar för, där vi har fokus på varumärke, nya kanaler och kommunikation mot allmänheten.
Håll Sverige Rent får finansiering från främst företagssamarbeten, Postkodlotteriet och olika projektbidrag samt till viss del från egen försäljning. Fram till i år har vi också haft statsbidrag men det drogs tyvärr in i år.
Nyligen kom Skräprapporten 2025 – hur ser skräpsituationen ut i Sverige idag? Kan man ladda ner rapporten?
Det är väldigt mycket skräp kan vi ju först konstatera. Baserat på våra senaste kommunmätningar av stadskärnor, som nämns i rapporten, skulle man kunna säga att om du går en 1km lång sträcka till jobbet på en 3m bred trottoar så skulle du passera 1300 skräp varav ett urval är 636 fimpar, 178 vita snusprillor, 47 godis- eller glasspapper, 11 korkar och fyra plastpåsar. Angående skräptrender ser vi att fimparna trots sitt höga antal ändå minskar, medan snus och vejp ökar. Man kan också se att i fjällen är snuset vanligaste skräpet och att engångsprodukter i plast fortsatt är väldigt vanliga trots lagstiftning och EU-direktiv.
Alla kan ta del av hela Skräprapporten genom att registrera sig på vår hemsida (LÄNK: Skräprapporten | Håll Sverige Rent). Gå in, det finns massa spännande trender och insikter att frossa i!
Håll Sverige Rent som varumärke – vad är du extra stolt över?
Åh, så svårt att välja. Jag är jättestolt över vår kraftigt ökade kännedom under de senaste åren, men kanske främst vad vi lyckats fylla vår kännedom med; våra fantastiska medarbetare i sig och deras kunskap, Skräpplockardagarna i skola och förskola varje vår där 600 000 barn, 100 000 pedagoger och 185 kommuner deltog förra året, att vi utför nationella skräpmätningar på myndighetsuppdrag, är aktiva i viktiga havsnätverk som rör havens framtid, att allt fler företag kontaktar oss för vägledning kring hållbara förpackningar. Och att 91% av svenskarna tycker att det är viktigt att vår organisation finns, just för att vi gör allt detta.
När jag började på Håll Sverige Rent för 7 år sedan hade vi en varumärkeskännedom på 24% (spontan erinran) i NOVUS undersökning. Motsvarande siffra 2024 var 41%. I januari i år fick vi också motta Signumprisets hedersutmärkelse för vårt varumärkesarbete under Varumärkesdagen, det var en stor ära och en milstolpe.
Ni gör många samarbeten med skolor, företag och kommuner, berätta gärna om något samarbete som du tycker är extra bra!

Då måste jag ändå lyfta vårt arbete med de tusentals skolor och förskolor vi har, inom Skräpplockardagarna och inom vårt hållbarhetsprogram Grön Flagg. Att vi får vara med och forma nästa generations hållbarhetskunskap genom alla fantastiska barn, pedagoger, fritidspersonal och rektorer är ändå unikt. Förra veckan var jag tillsammans med vår fantastiska Kronprinsessa i en Grön Flagg-skola i Stockholm som deltog i Skräpplockardagarna. Kronprinsessan plockade skräp med barnen, lyssnade på deras tankar, diskuterade plast i haven med dem och berömde barnens hållbara städer som de skapat av skräpet de plockat. Det är tydligt för mig att just dessa skolsamarbeten är så himla viktiga för att de bygger på kombinationen av att barn och unga lär sig om nedskräpning och att det finns engagerade vuxna runtomkring som visar handlingskraft och visar väg att det går att förändra. Fram till 31 maj kan man fortfarande anmäla förskola, skola eller ungdomsförening här: Skräpplockardagarna | Håll Sverige Rent
Hur skiljer sig dina arbetsuppgifter från andra kommunikationschefers tror du?
Jag tror att jag har ett unikt jobb i omväxling och att jag får träffa massa människor i olika annorlunda sammanhang med större bredd än de flesta får. Jag har till exempel haft en workshop med ICA och Nackademistudenter där man skulle försöka öppna olika förpackningar på en fiktiv picknick i blåsten av en hårfön. Jag har också plockat skräp och varit på rockkonsert med våra engagerade ambassadörer Smash Into Pieces, och varit statist i Solsidan med kollegor och våra barn i ett avsnitt som handlade just om hållbarhet. Sedan har jag gått en webbutbildning i bipacksedlar och biverkningar för en allergispraytillverkare till en gemensam kampanj som vi hade när folk skulle ut i naturen under pollentider och även komponerat egen musik till vår skolverksamhet när budgeten tog slut. Så du hör ju själv – det är ganska omväxlande.
Ni har ett utbildningspaket för företag – vad innebär det?
Utbildningspaketet för företag är ett helt digitalt paket som en medarbetare beställer på vår hemsida och sedan utför med en arbetsgrupp i organisationen. Genom att gå igenom delarna i paketet får man grundläggande kunskap om skräp i havet, cirkulär ekonomi och tips på hur ni företaget kan bidra till att minska nedskräpningen. För de som senare vill göra något mer konkret med oss har vi kampanjsponsorskap samt tre parametrar för ett samarbete – det ska bidra till finansiering, synlighet eller direkt effekt för nedskräpningen. Eller helst en kombination av alla dessa.
Hoppas att vi ses snart! Kommer du att anmäla dig till något aktivitet hos Sveriges Marknadsförbund?
Det gör vi garanterat! Jag brukar ju gå på Tendensdagen, den är otroligt bra tycker jag. Och Senior Talent Award som jag besökte sist är ett så viktigt initiativ som jag gärna kommer på fler gånger. Sedan blir det garanterat något webbinarium också.