10 februari 2023

Intervju med Linda Hallberg

Linda Hallberg, projektledare Sveriges Marknadsförbund, Göteborg

Linda Hallberg, projektledare Sveriges Marknadsförbund, Göteborg.

Linda du har ju tidigare arbetat för en lokal marknadsförening och nu arbetar du centralt för Sveriges Marknadsförbund. De lokala marknadsföreningarna är helt separerade från Sveriges Marknadsförbund så vad tycker du är den stora skillnaden?

Den stora skillnaden är bredden på organisationen, i Göteborg var vi en förening på allt från 300 – 2000 medlemmar under åren och i Sveriges Marknadsförbund är det idag 10 000 medlemmar, otroligt imponerande siffra! Föreningen i Göteborg jobbade enbart lokalt med medlemmar i Göteborg med omnejd medan Sveriges Marknadsförbund verkar i hela landet.

Varför tror du att det går så bra för Sveriges Marknadsförbund?

Sveriges Marknadsförbund är en fantastisk organisation inom ämnen som marknadsföring, kommunikation och ledarskap vilket ligger varmt om hjärtat för väldigt många härliga, kreativa och kompetenta människor. Sveriges Marknadsförbunds organisation och styrelse består av vassa personer som gör allt och lite till för att leverera ett oslagbart utbud av event i alla dess former. Nätverkande har aldrig varit hetare än nu efter år av pandemi och krig och eländigheter, folk vill ses, umgås och få och ge positiv energi och ny kunskap. Ett sådant nätverk vill alla tillhöra – enkelt svar på varför det går så bra för Sveriges Marknadsförbund.

Vad är roligast med ditt jobb?

Att få möta och intervjua kompetenta personer inom deras expertområden i varierande branscher är så utvecklande och stimulerande. På det sättet lär jag mig galet mycket nytt varje dag på jobbet. Att också få projektleda eventen i Göteborg som Sveriges Marknadsförbund anordnar är vansinnigt roligt. Att få arrangera events från början till slut är verkligen det jag brinner för och har gjort i hela mitt liv, ända sedan jag var barn och ordnade skolavslutningar för mina elever (grannarna på gatan). Fråga min mamma och pappa om de tyckte det var lika roligt att agera vaktmästare och bambatant (matbespisningstant) på hög nivå 😉 .

Vad tycker du som marknadsförare att det är viktigt att hålla koll på 2023?

Att hålla sig uppdaterad på trender i olika sociala plattformar kopplat till marknadsföringen i sin verksamhet tror jag är superviktigt för att ligga före konkurrenterna. En annan viktig parameter är att förstå sin målgrupp och se vilka beteende den har, mycket förändras snabbt nuförtiden, så man kan aldrig sitta säker. Att stå upp för sina värderingar och ta ansvar och vara transparent i sin kommunikation är också en egenskap som jag tror är avgörande för att nå framgång.

Vad gör du när du inte jobbar?

När jag inte jobbar har jag fullt upp att få mina älskade tjejer Bianca och Fiona att vilja umgås med sin mamma (som kanske inte är prio ett att hänga med när man är 11 och 16 år, haha), men det går faktiskt utmärkt än så länge och jag njuter av varje stund. Utöver det reser jag helst så mycket det bara går med min sambo och mina barn, jag spelar mer än gärna golf (helst i Spanien 😉 ) och åker snowboard när jag får möjlighet.

Linda träffar ni bl a den 24 februari – lunchföreläsning Göteborg – En mediemarknad i förändring