Intervju med Karin Zingmark– rådgivare i Digital Kommunikation

Karin Zingmark
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i Digital Kommunikation

Karin, vill du berätta kort om dig själv, dina expertisområden och vad som driver dig som person.

Jag har drygt 20 års erfarenhet av förändringsledning och kommunikation från ledande roller i olika branscher, senast i rollen som marknadschef på Microsoft i Sverige. Sen sex år tillbaka kör jag eget, och har under åren hunnit med att skriva två böcker; “Maxa Snacket” (Liber 2017), som inspirerar på temat digital kommunikation och kommunikativt ledarskap och uppföljaren ”Maxa Modet” (Liber 2020) som handlar om att driva förändring genom tillit och kommunikation. Jag är idag aktiv i en rad olika styrelser, jobbar som rådgivare och talare både i Sverige men även internationellt via Duke Corporate Education, är certifierad facilitator via Hyper Island och har en certifiering i Neuroledarskap från the Neuroleadership Institute. 

Mina expertområden är ledarskap och kommunikation i en uppkopplad värld – en värld som präglas av hög förändringstakt och osäkerhet. Att ständigt utvecklas och lära mig nytt har alltid drivit mig, jag är genuint nyfiken som person. 

Vad är roligast i din roll som rådgivare inom digital kommunikation och ledarskap?

Just nu är en het fråga ledarskap i en hybrid arbetsmiljö, och jag älskar att utmana de myter som florerar såsom att det inte går att bygga kultur på distans. Det gör det visst, bara man är redo att lära sig hur. De flesta har värderingar kring kontor och arbetsmiljö som är satta långt före teknikens intåg i vårt arbetsliv, och jag tycker att det är otroligt kul att synliggöra dessa och hjälpa företag hitta nya vägar fram.

Vilka trender ser du inom digital kommunikation 2023?

Min första bok handlar om att företag behöver öppna upp för transparens och förstå värdet av de långsiktiga relationer som nätverkande ger, inte bara i form av nöjda medarbetare och kunder men också att ta hjälp från omvärlden i sin affärsutveckling i syfte att fortsatt vara relevanta. Jag tror att den spaningen är minst lika viktig idag, med twisten att vi genomgått en helt enorm digital utveckling tack vare pandemin. Nu är det inte ens ett val för företag, det finns en förväntan hos både medarbetare och kunder kring tillgänglighet, transparens och dialog som inte går att bortse från. Tack vare snabb utveckling inom AI kan mycket automatiseras för att avsätta mer tid för mänskliga relationer via digital kommunikation.

Var befinner sig företag idag i sin digitala kommunikation?

Den frågan är svår att besvara eftersom det ser så olika ut. Rent generellt vill jag uppmuntra till mer nyfikenhet, och utrymme att testa, utvärdera och lära sig nya sätt att kommunicera. 

Hur kompetensutvecklar du dig själv inom ditt expertområde?

Jag lär mig av mina kunder och samarbetspartners dagligen, men en extra boost för kompetensutveckling ger jag mig själv varje år i form av att åka till Texas på SxSW. Efter ett par års pandeminuppehåll ser jag återigen fram emot inspiration och nätverkande i Austin, där konferensen går av stapeln, och jag erbjuder att sätta ihop trendspaningar till mina kunder efteråt vilket brukar vara riktigt uppskattat.

Till sist vilka är dina största utmaningar och möjligheter 2023?

ag ser fram emot att krossa myter kopplat till värderingar kring kontor och arbetsmiljö såsom: ”Det går inte att vara kreativ på distans”, ”Det går inte att ersätta det spontana kaffemaskins-snacket i en hybrid arbetsmiljö” och ”Kulturen bygger vi på vårt fysiska kontor”. Med nyfikenhet och en vilja att förstå och driva förändring kommer man långt. Ett tillitsbaserat ledarskap, som är en förutsättning för att få detta att funka, ger dessutom så mycket mer än en funderande hybrid arbetsmiljö. En bonus är engagerade team som är självgående, välmående och som samarbetar för företagets bästa, och vem vill inte ha det?

Lyssna på Karin Zingmark och övriga rådgivare 31 januari – webbinarium – Spaningar 2023