Intervju med Karin Lund Global Marketing Manager Newbie, del av Kappahl Group


Karin, du arbetar som Global Marketing Manager Newbie, del av Kappahl Group, berätta vad som är roligast med ditt arbete?

Jag drivs av teamwork och att få möjlighet att jobba med så många kompetenta människor är helt fantastiskt. Allt från specialister till generalister. Att dessutom få jobba med ett snabbväxande varumärke som är del av en stark koncern, ger mig som person och mitt team möjligheter att ta del av det bästa av två världar. Springa snabbt och testa som ett ”mindre bolag” men dra nytta av system och strategiska investeringar som del av ett storbolag. En marknadschefs dröm :).

Kan du ge oss några snabbfakta om Kappahl och berätta kort om er historia?

Kappahl är ett svenskt bolag, grundat av Per Ahl i Mölndal för över 70 år sedan. Redan då hade han en tydlig vision, nämligen att mode skulle vara demokratiskt och inkluderande. Kappahl började, precis som namnet antyder, med att sälja damkappor med hög prisvärdhet till överkomliga priser med ett brett storleksspann. På samma sätt jobbar Kappahl idag men med ett bredare sortiment och mot fler målgrupper.

Newbie driver Kappahls tillväxt, berätta om er framgång! 

Newbies framgång har varit där sedan starten. För 15 år sedan började Newbie som en kollektion som erbjöds hos Kappahl. Kunderna uppskattade vår tidlösa, nostalgiska stil samt stora fokus på kvalité, material och detaljer. Vi är ett community-built brand, det är helt enkelt kundernas efterfrågan som har gjort att Newbie vuxit. Nyckeln till framgång har varit att vi alltid lyssnat på vår kund och aldrig tummat på varken vår designfilosofi eller vårt prisvärde. Något som tydligt bekräftas av andrahandsmarknaden där vi är ett väldigt attraktivt varumärke. Här ser vi en stor potential att möta den ökande efterfrågan och växa vår cirkulära affär som en del av vår tillväxt framåt.

Kappahl som koncern – var är du mest stolt över?

Svaret på den frågan är enkel. Vårt hållbarhetsarbete. Det är ingen hemlighet att modeindustrin generellt har stor påverkan på miljön och bidrar till negativa konsumtionsmönster. Därför känns det väldigt bra att vara del av en koncern som har en hållbarhetsstrategi med målsättningen att minska våra absoluta klimatutsläpp med 50.4% till 2032. Parallellt med vårt interna arbete kommer vi också arbeta aktivt med att öka våra kunders medvetenhet och hjälpa dem göra mer hållbara val framåt.
Kappahl och Newbies hållbarhetsstrategi är vår ryggrad och vägleder oss i allt vi gör. Både hur vi designar och producerar våra produkter och hur vi kommunicerar med våra kunder. Det är helt enkelt i vårt DNA.

Hur ser framtiden ut tror du? Går det att konkurrera med de billiga kinesiska klädkedjorna?

Att sia om framtiden är aldrig enkelt men självklart tror jag att det kommer gå att konkurrera med lågprisvarumärken, vare sig de är nationella eller internationella. Här kommer nyckeln till framgång vara att fortsätta lyssna på våra kunder och bli ännu duktigare på att kommunicera vårt prisvärde utifrån kundens behov. Jag tror också att både Newbie och Kappahl har en stor fördel i och med vår omnistrategi, där vi kombinerar en serviceinriktad kundupplevelser i butik med hög tillgänglighet online och via tredje part. 

Vi ser tydliga trender att allt fler väljer varumärken som gör något för sina kunder och får dem att känna något bortom att vi bara levererar en produkt. Newbies strategi att vara ett livsstilsvarumärke i linje med detta. 

Finns det några spännande nyheter eller samarbeten som du kan berätta om? 

Det är alltid mycket spännande på gång och jag kan säga att vi under nästa år kommer att lansera ett väldigt spännande samarbete. Utöver det så är vårt stora fokus just nu alla våra butiksöppningar i UK och inom kort har fyra nya butiker öppnat.

Till sist, hoppas att vi ses snart! Kommer du att anmäla dig till någon aktivitet hos Sveriges Marknadsförbund?

Jag är ofta med på era aktiviteter och med en späckad höst kommer mitt fokus vara era webbinarier. Väldigt bra format som man alltid har tid med och får lärdomar ifrån.