27 januari 2023

Intervju med Kaj Török– rådgivare i Hållbarhet

Kaj Török, Chief Sustainability Officer MAX Burgers
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare Hållbarhet

Hej Kaj, vill du berätta kort om dig själv och vad som driver dig som person.

Syftet med mitt yrkesliv är att inspirera till hållbarhet och förtroende. Jag tycker om att först försöka förstå och sen förklara vad jag förstått så att jag kan sprida insikter som gör att fler kännes sig fria att agera på egen hand.

Vad är roligast i din roll som rådgivare inom Hållbarhet?

Som hållbarhetschef på MAX handlar det om att se till att MAX blir så bra på ställa om sin affärsmodell så att den är i linje med vad samhället behöver och att vi därmed kan inspirera fler att göra mer.

Vilka trender ser du inom hållbarhetsfrågor och medvetenheten kring detta i samhället?

Behovet av hållbarhet ställer om bransch efter bransch. Vi ser ett ökat engagemang från konsumenterna och medarbetarna kring hälsa, rättvisa och miljö. Nu under senaste åren har också behovet av minskad Greenwash diskuterats mycket och Greenwash är farligt. Mindre känt är att Greenhush (att underkommunicera miljöprestanda) också är farligt. Vi behöver hitta en balans som gör det lätt för medborgarna att ta medvetna beslut.

Hur ser din hållbarhetsdröm ut och hur kan den bli verklighet?

Vi kan stabilisera klimatet med befintlig eller nästan befintlig teknik och till rimliga kostnader. Men vi kan inte göra det utan ledarskap. Ledarskap är dock en förnybar råvara. Här är det viktigt att alla hjälps åt. Politiker, företag, medborgare och civilsamhället.

Vill du ge något tips på hur en verksamhet kan komma i gång med sitt hållbarhetsarbete – var ska man börja?

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Tänk om det något ni började med kändes rätt och dessutom gav mersmak. Något som är kopplat till det ni redan är ovanligt duktiga på. För MAX handlar det om passionen för smak. Det viktigaste vi kan göra för att minska vår klimatpåverkan är att se till att burgare med låg klimatpåverkan smakar minst lika bra som de med hög påverkan. För ett klädföretag kan det istället handla om återanvändning av begagnade kläder. För en skola kanske det är att skapa självförtroende och lust att lära. För ett konsultföretag handlar det oftast om råden de ger sina kunder. Tänk på kopplingen till kärnverksamheten.

Hur kompetensutvecklar du dig själv?

Jag spenderar ganska många timmar per vecka på att lära mig nytt i jobbet. Området hållbarhet är brett och kräver hela tiden ett sökande efter information och förslag på handlingar framåt. De senaste tre åren har jag särskilt bevakat området Hälsa som är komplext, viktigt och på stark frammarsch. Böcker, podcasts och dialog med experter ger ofta skarpa insikter.

Till sist, vilka är dina största utmaningar och möjligheter 2023?

Allt inom Hälsa, Rättvisa och Miljö kan utvecklas hela tiden. Största utmaningen och möjligheten är att hjälpa organisationen skapa konkreta kortsiktiga framsteg varje dag utan att samtidigt tappa bort den långsiktiga kompassriktningen mot att bli ett hållbart företag i ett hållbart samhälle. Ingen vet hur det hållbara samhället kan komma att se ut i detalj och det behövs en kombination av framtidsspaning och systemtänkande och mod för att föreslå konkreta handlingsvägar. Eftersom det handlar om framtiden finns det inga säkra svar.

Lyssna på Kaj Török och övriga rådgivare – webbinarium 31 jan: Spaningar 2023