Intervju med Johan Lind försäljningschef på GöteborgsOperan


Johan, du arbetar som försäljningschef på GöteborgsOperan, berätta vad som är roligast med ditt arbete

Det är faktiskt svårt att välja en enda sak. Bara att få vara en del av GöteborgsOperan är roligt. Det är ett hus med många fantastiska kollegor som gör sitt yttersta för att våra besökare skall få en upplevelse utöver det vanliga, både i Göteborg, ute i Västra Götalandsregionen och internationellt. Att också få jobba med alla våra uppsättningar; musikal, opera, dans och konsert, gör mitt arbete väldigt varierat och det tycker jag är roligt.

Berätta gärna snabbfakta om GöteborgsOperan och kort om er historia

GöteborgsOperan ägs av Västra Götalandsregionen. Vi är cirka 500 tillsvidareanställda inom 90 olika yrkeskategorier. Vi genomför runt 350 föreställningar per år på våra fasta scener i Göteborg och Skövde, samt ute på turné i regionen och världen. Under ett år har vi totalt ungefär 300.000 besökare. Vår historia inleddes när stadens musikteaterverksamhet vuxit ur sina tidigare lokaler på Stora Teatern. Efter många turer togs det första spadtaget till ett nytt operahus år 1991 och tre år senare, 1994, gick flytten hit till det nya huset – ritat av Jan Izikowitz från Lund & Valentin arkitekter och bekostat av stat, landsting, kommuner, näringsliv och privatpersoner. Här ryms en hel värld. Konstruktion, snickeri, måleri, smedja, kostymateljéer, loger, administration, scener och repetitionslokaler. 

GöteborgsOperan som varumärke – vad är du extra stolt över?

Hela bolaget arbetar hela tiden för att allt som skapas på GöteborgsOperan ska hålla högsta klass och utföras på ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt, och för att vårt hus och vår scenkonst ska vara tillgänglig och välkomnande för en bred publik. Vi märker att många också har positiva associationer till GöteborgsOperan och förknippar oss med kvalitet. Lite extra stolt är jag över vårt hållbarhetsarbete där vi år 2022 utsågs till ”världens mest hållbara operahus” av juryn för prestigefulla International Opera Awards.

Har du några favoriter och tips på kommande föreställningar och aktiviteter hos er som vi inte får missa?

Oj, detta var också en svår fråga. Det finns så mycket att komma och se under säsongen 25/26. Säsongens musikal, Miss Saigon, är en riktigt musikalklassiker värd att se. Gällande våra operor så spelar vi såväl välkända titlar som La Bohème, Askungen och Trollflöjten men också några verk som publiken inte lika ofta får chans att uppleva, såsom Friskytten och Jenufa. Vårt internationellt topprankade danskompani kommer presentera helt nya verk vid danskvällarna In-Action och Past the Point. Vi har också kammarkonserter som vi spelar i vår foajé som är värt att komma och lyssna på. Läs gärna mer på www.opera.se om vår säsong 25/26.

Bild från GöteoborgsOperan, Miss Saigon – Premiär 27 september 2025

Sommartips till alla som åker till Göteborg i sommar – missa inte att gå en guidad tur eller på Sommarverandan på GöteborgsOperan!

Vi har sommarguidningar under vecka 31-33 onsdag till fredag kl. 14.00 och kl. 15.00. Jag vill också passa på att tipsa om vår Sommarveranda – med Göteborgs bästa kajläge – där vi serverar mat, dryck och underhållning. Sommarverandan är öppen nu fram till 9 augusti, tisdag till lördag kl. 15-21. Mer info finns på www.opera.se

Johan – kan du berätta mer om era guidade turer?

Genom att gå en guidade turer får man en chans att se bakom kulisserna och upptäcka allt arbete som sker bakom scenen.


Hoppas att vi ses snart! Kommer du att anmäla dig till någon aktivitet hos Sveriges Marknadsförbund?

Tack Annika! Ja, jag kommer anmäla mig på någon av era aktiviteter. I närtid planerar jag att lyssna på webinariet om Löfbergs varumärkesresa.