Intervju med Jimmy & Joan’s Charlotte Florberger

Vill du berätta lite kort om dig själv och om Jimmy & Joan’s historia?
Jimmy & Joan’s grundades 2018 i Göteborg av Elizabeth Rubin från New York för att återskapa känslan från hennes hemstad med autentiska bagels och bakverk. Sedan hösten 2024 drivs verksamheten av mig, Charlotte (Lotta) Florberger. Vi finns kvar på Teatergatan och har även öppnat en take away-enhet i Stora Saluhallen. Jag har tidigare min bakgrund i sjukvården där jag de sista 15 åren arbetade i olika chefsbefattningar på Sahlgrenska sjukhuset och hos Närhälsan. 2020 lämnade jag sjukvården för att i stället arbeta i det privata näringslivet och det var då jag kom i kontakt med Jimmy & Joans New York.
Jimmy & Joan’s är inspirerat av New York – hur syns det i maten och upplevelsen ni erbjuder?
New York-inspirationen märks i allt från atmosfär, inredning och service till våra autentiska bagels som bakas enligt traditionell metod – kokade i malt och sedan gräddade för rätt textur.
Vad tycker du kännetecknar en riktigt bra bagel?
En riktigt bra bagel ska inte vara ett ”bröd med hål i” utan en hel måltid – seg, matig och med en krispig utsida, vilket vi uppnår genom att koka den i malt före bakning.
Hur jobbar ni med hållbarhet och kvalitet i råvarorna ni väljer?
Genom att vi bakar våra bagels i eget bageri utanför Göteborg, kan vi ha bättre kontroll på ingredienser, minska transporter och undvika onödiga tillsatser. Vi använder noggrant utvalda råvaror, till exempel kallrökt lax och lax-nuggets från Savolax, kalkon från Nobelius Vilt och färska grönsaker från Aroma frukt & grönt. Alla exempel på lokala eller småskaliga producenter, vilket minskar klimatpåverkan. Merparten av våra råvaror använder vi både i våra bagels och i våra sallader vilket gör att vi minskar risken för matsvinn. För leveranser av catering använder vi om möjligt ett cykelbud.
Vi satsar på att växa kontrollerat och ökar produktionskapaciteten först vid ökad efterfrågan. Vi handplockar nu några återförsäljare för att växa utan att tappa kontroll.
Vad är det roligaste och mest utmanande med att driva Jimmy & Joan’s?
Det roliga är att få erbjuda en upplevelse som påminner folk om New York och att sprida vår passion för bagels. Utmaningen ligger i att växa hållbart och bibehålla kvaliteten när vi expanderar.
Vad betyder det för er att få vara en del av det här luncheventet tillsammans med Sveriges Marknadsförbund och Convendum?
Det är ett fint tillfälle att visa upp vårt koncept, nå nya gäster/kunder och vara en del av ett nätverk som delar intresset för kvalitet och upplevelser.
Om du bara fick äta en bagels från Jimmy & Joan’s i resten av ditt liv – vilken skulle du välja?
Garanterat ”The Classic”, en Everything bagel med vår Cream Cheese med salladslök, kapris, kallrökt lax från Savolax, skivad rödlök och slutligen en stor fin skiva bifftomat – en klassiker med kvalitet som jag ALDRIG tröttnar på.
Om du fick välja vilken kändis som helst att servera en bagels till, vem hade du valt då och vilken bagels skulle du bjuda på?
Kanske en entreprenör som Petter Stordalen. Han med sin känsla och ägare av hotell/ restauranger på flera marknader, skulle kunna bidra till att vi kan växa och utveckla bolaget snabbare. För att ”fånga honom på kroken” och få honom att inse att dessa bagels är något som han vill kunna erbjuda sina gäster bjuder jag honom på min egen favorit ” The Classic”.
Det är inte sällan vi har norska gäster som inte kunnat få tag i en liknande bagel på den norska marknaden.