Intervju med Jan Holmberg Marketing Director Tallink Silja Line

Jan, du arbetar som Marketing Director på Tallink Silja Line, vad innebär det och vad är mest spännande i ditt arbete?
Jag leder ett fantastiskt marknadsteam som arbetar med allt från kampanjer, media, CRM, e-com och content till varumärkesstrategi och kommunikation. Det mest spännande är att vi jobbar med att skapa upplevelser som människor faktiskt minns. Vi jobbar med starka känslor: reselängtan, gemenskap, avkoppling. Det gör varje dag unik.
Berätta gärna snabbfakta om Tallink Silja Line och kort om företagets historia.
Tallink Silja Line är ett av Östersjöns ledande rederier och transporterar årligen miljontals passagerare mellan Sverige, Finland, Estland och Åland. Vi erbjuder både kryssningar, reguljärresor och hotellpaket – och våra fartyg är flytande resorter fyllda av nöjen, shopping och matupplevelser.
Snart är det påsk – det var roligt att läsa att Tallink Grupp övergår helt till burfria ägg * på era fartyg och hotell!
Initiativet är en del av Tallink Grupps bredare satsning på hållbarhet. Vad gör ni mer för satsning inom hållbarhet?
Ja, det känns verkligen bra! Att övergå till burfria ägg är ett viktigt steg, men det är bara en del av vårt bredare arbete för både miljömässig och social hållbarhet.
(*Varje år används cirka 1,3 miljoner hönsägg, 15 000 vaktelägg och över 70 000 kilo flytande äggmassa ombord på Tallink Silja Lines fartyg.)
Ett av våra största fokusområden är att minska våra koldioxidutsläpp. Sedan 2008 har vi mer än halverat våra utsläpp, bland annat tack vare investeringar i nya fartyg, optimerade propellrar, effektivare ventilationssystem, landström i hamn och smart ruttplanering med hjälp av AI. Vi fortsätter att satsa på ny teknik med målet att minska våra utsläpp med minst 2 % varje år.
Om man vill åka på kryssning nu i vår, vilken kryssning vill du tipsa om till påsk och till valborg?
Till påsk rekommenderar jag en Helsingforskryssning – lagom lång för en minisemester med god mat, shopping och kanske en bastu med utsikt! Till valborg är Tallinn ett härligt alternativ – en stad full av historia, kreativitet och vårkänslor.
Har ni några nyheter eller samarbeten som du vill berätta om?
Vi har nyligen förlängt vårt samarbete med Min Stora Dag, vilket vi är väldigt stolta över. Det handlar om att skapa minnesvärda upplevelser för barn med allvarliga sjukdomar och diagnoser – en perfekt match med det vi brinner för: att ge människor fina resminnen.
Hur ser det ut med passagerare statistiken / kryssningsturism? Tror du att det blir en bra sommarsäsong?
Vi ser ett tydligt uppsving mot sommaren – bokningsläget ser lovande ut. Vi märker också att flera människor lägger märke till vår reklam, vilket driver mera bokningar på vår sajt. Det finns positiva signaler om att marknaden håller på att vakna – så ja, vi är försiktigt optimistiska inför sommaren!
