13 februari 2024

Intervju med ICEHOTELs Marketing Director

Robert Beckerman, Marketing Director ICEHOTEL


Hej Robert, varmt välkommen till Sveriges Marknadsförbund! Vill du berätta kort om dig själv och om din roll?

Marketing Director är min titel. Självklart handlar det om kommunikation, PR och vår kundresa. Som en nyfiken person har jag tillbringat större delen av mitt liv i en korsning mellan kreativitet och affär. Startade som designer på modehusen i Paris på slutet 90-talet. Detta var innan vi blev en del av EU, så trött på att kämpa med arbetstillstånd återvände jag hem till Sverige. Jag har jobbat större delen av mitt yrkesliv inom mode och heminredning på varumärken som KappAhl, Ellos och IKEA och haft de flesta typ av roller man kan ha inom produktutveckling, försäljning och marknad. För fem år sedan fick jag chansen att glida över till besöksnäringen som Commercial Director på Selma Spa i Värmland och nu sedan i augusti 2023 är jag här på ICEHOTEL i Jukkasjärvi för ett nytt och helt magiskt äventyr.

Berätta gärna för oss om ICEHOTEL och ert unika koncept?

ICEHOTEL är en fantastisk destination på grund av sin unika kombination av hotell, ”resort”, konst och naturupplevelse: Det är det första och det bästa! Beläget i den arktiska delen av Sverige erbjuder det en unik upplevelse som du inte hittar någon annanstans. ICEHOTEL, ishotellet i Jukkasjärvi, startades 1989 av Yngve Bergqvist runt upplevelsen av att sova kallt, men har sedan utvecklas till att bli så mycket mer. Inte minst ett globalt välkänt varumärke.

Konceptet i sig kretsar runt is från Torneälven, och inkluderar även mat- och dryckesupplevelser där is är en del: Kulinariska upplevelser serverade på isblock och drinkar eller lingondricka i isglas. Vi har ju även den första ICEBAR här i Jukkasjärvi i vårt året-runt ICEHOTEL 365 som stod färdigt 2016. Sist kan jag väl pysa om att vårt franchisekoncept ICEBAR, där en finns i Stockholm, snart kommer finnas på fler platser globalt. Så om något år eller så har vi is från Torneälven som storytelling lite överallt i världen.

Varje år bygger ni upp ett nytt hotell, vill du berätta hur processen går till?

I januari skickar vi ut inbjudningar till konstnärer och designers, som får skicka in bidrag för det kommande hotellets konstsviter. I april har vi en heldag då vi väljer de bidrag som kommer att få realiseras i nästa ICEHOTEL. Oftast får vi in runt 150 till 200 bidrag från hela världen, så det är en tuff process att välja ut ”vinnarna”. Däremellan hinner vi i mars påbörja det vi kallar ”isskörd”. Tack vare djupet och hastigheten i Torne älv skapas en otroligt vacker och klar is. I mars är den som tjockast, 90 centimeter ungefär. Då skördar vi 1 200 isblock, som väger 1,7 ton styck, och lagrar dem fram till november när vi börjar bygga upp vinterhotellet igen. I slutet av november har vi alla designers och alla i olika roller som behövs på plats, totalt runt 80 personer, och under några väldigt intensiva veckor skapas en ny version av vårt älskade ICEHOTEL som öppnar i mitten av december.

Vad händer med ICEHOTEL på sommaren?

Vårt vinterhotell smälter från slutet av april och återvänder därmed till Torneälven. När man lyssnar till de som upplevt detta kan det uppfattas som lite sorgset, men samtidigt är vi i full planering av nästa hotell som kommer att öppna i december. Så det hela blir en del av en kreativ process, ett kretslopp. Det finns en skönhet i att konstverken och rummen sakta smälter bort och sedan återuppstår i en ny form. Men vi skall ju inte glömma bort att genom vårt ICEHOTEL 365-koncept (vårt åretrunthotell) kan man uppleva känslan av att sova i ett isrum fyllt av iskonst för att sedan vakna och gå rakt ut i sommarvärmen. Aktiviteterna byter skepnad och det handlar mer om fiske, vandring och forsränning; fortfarande lika fantastiska vildmarksupplevelser men på sommaren med midnattssolen istället för norrskenet som bakgrund.

Vad är roligast och viktigast i ditt jobb som Marketing Director?

För att uttrycka det riktigt kort – Att använda kommunikation och produktutveckling för att skapa oemotståndlig attraktion till ett varumärke av oförglömliga minnen och känslor. Så, mitt jobb är att skapa berättelser om is och bygga positiva känslor och minnen kopplade till ICEHOTEL. Men det jag dessutom gillar är att arbeta tillsammans med människor och skapa ett starkt varumärke, kopplat till produktutveckling och NPS. Att bygga strategier på ett framtidsdrivet sätt genom de trender som styr konsumenterna allt mer i hur de fattar sina beslut och att driva varumärket genom inspiration och kreativitet som alltid ger tillväxt. På detta kopplar du bara det vi kallar den digitala performance marketing för att finnas i konsumenternas liv. Men först behöver man ju en unik produkt och där är vi lyckligt lottade på ICEHOTEL! Varumärket är ju ofta den mesta värdefulla tillgången i ett bolags balansräkning. Det är dock förvånansvärt vanligt att varumärket behandlas enbart ur ett kosmetiskt perspektiv, än ur ett långsiktigt strategiskt perspektiv.

Vilka är era största utmaningar och möjligheter 2024?

Naturligtvis märker vi av lågkonjunkturen i Sverige och att gästerna fått mindre pengar i plånboken. Samtidigt växer vi på de utländska gästerna som dessutom spenderar mer hos oss. Under 2024 skall vi jobba igenom allt vi behöver i den digitala kundresan för att fånga upp det växande intresset från Europa och USA, men även från länder som Japan, Australien och Indien. Vi går mot att ha nästa 100% beläggning i högsäsong så kvar finns för oss att lösa hur vi skapar samma intresse under sommarhalvåret. Sist, måste jag ju nämna att liggandes enbart 90 minuter fr Arlanda så är vi en ypperlig destination för konferenser och produktevent. Min ålder gör ju att jag har fått min beskärda del av riktigt tråkiga konferenser i mitt liv. Ställ er frågan vad ni vill att ert team skall känna under och efter er konferens. Vi tror att vi kan matcha era förväntningar genom allt det vi kan skjuta in som aktiviteter som stimulerar kreativitet och ger upplevelser som förenar!

Till sist, vilket är ditt absoluta favorithotell om du får välja fritt i världen?

Misstänker att ni inte accepterar ICEHOTEL som mitt svar! Skämt åsido så är jag när jag reser en typisk sol-, surf- och yogasnubbe. Ofta väljer jag AirBnB som boende när jag reser. Jag är en stor estet, så tycker om att utifrån mitt resehumör och aktiviteter välja hur jag bor på ett sätt att mitt öga får näring. I sommar, efter ett hektiskt första år här i Jukkasjärvi, så skippar jag surf och har istället hittat ett centralt beläget vackert town house i Olhao, med stor terrass för yoga och oförskämt stor saluhall några hundra meter bort. När jag är på surfsemester tar jag ofta ett litet insynsskyddat hus så jag får plats med allt och kan gå klädd lite som jag känner för. Men om att nämna en fantastisk hotellupplevelse – Nomad Mykonos. Rent estetiskt och funktionellt älskar jag det. De som jobbar där sätter dessutom stämningen på ett skönt sätt. Till och med gymmet är vackert! Jag har bara varit där en gång men fast besluten att återvända en dag.