Intervju med Henrik Boström CMO & CCO Taxi Stockholm

Tips till besökare på Hockey-VM Stockholm, Almedalen Visby och mötesplatsen Möllevången Malmö! (se sista frågan)
Henrik, du arbetar som marknads- och försäljningschef på Taxi Stockholm, berätta vad som är roligast med ditt arbete?
Taxi Stockholms varumärke är så otroligt starkt och välkänt, och vi får väldigt många förfrågningar om samarbeten. Så mycket av min avdelnings tid läggs på att skapa events tillsammans med andra starka varumärken/företag, filmproduktionsbolag, influencers, galor, privata fester och så vidare och det är det roligaste – det händer så mycket varje dag!
Berätta gärna snabbfakta om Taxi Stockholm och kort om ert företags historia.
Taxi Stockholm har varit stockholmarnas främsta taxibolag sedan 1899. Vi har drygt 1500 taxibilar, 3500 förare och våra ägare består av 900 åkare, vi är medlemsägda. Vårt affärsområde Sirius erbjuder turbundna resor, skolskjutsar och rullstolstaxi. Nyligen utsågs vi igen till Sveriges miljöbästa taxiföretag av Sustainable Brand Index, och den senaste kundundersökningen berättar om en stark lojalitet, vår NPS är över 50. Inom några veckor öppnar vi upp vår bokningsplattform och gör det möjligt att boka en taxi i stora delar av landet via vår app och webb. Ute i landet marknadsför vi oss under varumärket Svea Taxi.
Varumärket Taxi Stockholm – vad är du extra stolt över?
År efter år förknippas vårt varumärke med trygghet och det tycker jag är det absolut viktigaste – man ska känna sig trygg när man hoppar in i en taxibil. Vi jobbar stenhårt med att utbilda våra förare, gör regelbundna kontroller i Transportstyrelsens register, håller fast vid att alla medarbetare omfattas av kollektivavtal, vi är de sista av de större taxiföretagen i Sverige som har kvar en bemannad växel dygnet runt (sitter på plan 5 på Luntmakargatan – välkommen förbi!) och så vidare.
Taxi Stockholm har utsetts till taxibranschens mest hållbara varumärke. Vad hållbarhet betyder för er och vilka är era fokusområden?
Vi har många stora företag som kunder och de ställer höga krav på oss som leverantör, bland annat inom hållbarhetsområdet. För oss är det självklart att sträva emot en helt emissionsfri fordonsflotta, senast 2030 ska vi vara i mål. I Stockholm kommer snart den tuffaste miljöklassificeringen att införas, miljözon 3, och då måste vi vara redo. Utöver klimataspekten vill jag även lyfta fram vårt arbete för social hållbarhet som bland annat innefattar att samtliga medarbetare har kollektivavtal med vettiga arbetsvillkor, pensionsavsättningar, vilotidsregler och så vidare.
Hur ser framtiden ut, har ni något spännande samarbete eller nyheter som du kan berätta om?
Inom några veckor öppnar vi upp Taxi Stockholms bokningsplattform för stora delar av Sverige. Det betyder att du till exempel under Almedalsveckan kan använda Taxi Stockholm-appen för att boka en bulle från Visby flygplats till Donners plats, eller boka en taxi från Möllevången till Kastrup. En annan stor händelse i Stockholm är hockey-VM i maj där vi bland annat ställer upp med taxivärdar för att ge god service åt alla hockeyfans!