25 juni 2024

Intervju med Frida Eliasson CMO Ziklo Bank


Hej Frida, varmt välkommen som medlem i Sveriges Marknadsförbund, nu är vi nyfikna på vem du är och din roll på Ziklo Bank?

Tusen tack! Jag är CMO på Ziklo Bank som tidigare är känt som Volvofinans Bank. Vi har finansierat fordon i Sverige sedan 1959 och idag är vi Sveriges ledande mobilitetsbank. Som CMO så jobbar jag primärt tillsammans med teamet med att säkerställa att vi förflyttar våra varumärken enligt vår strategi. I vår marknadsfunktion driver vi vår kundupplevelse och kommunikation för banken i stort och våra affärsområden där vi arbetar inom tre olika områden – Brand, Marketing och Customer Value, som är vårt CRM program. Min bakgrund är inte den klassiska kommunikationsbakgrunden, utan jag har tidigare arbetat med utveckling i gränslandet mellan tech och verksamhet, där allt egentligen har handlat om förändring och förflyttningsresor för oss som företag. Så med erfarenhet från att implementera nya varumärkessamarbeten, nya affärsmodeller och nya försäljningskanaler så fick jag uppdraget som CMO och strax därefter så offentliggjorde vi vårt namnbyte vilket har varit en helt otroligt rolig, utmanande och spännande resa.

Ni hette tidigare Volvofinans Bank, men bytte nyligen namn till Ziklo Bank, varför det och vad står Ziklo för?

Ja, precis. Den 12 mars i år lanserade vi vårt nya varumärke och namn på banken. I samband med det utvidgade vår affärsmodell för att möta både dagens och morgondagens behov av flexibla och hållbara transportlösningar. Som ”hela Sveriges mobilitetsbank” kommer vi framåt att stärka vår position genom att möjliggöra tillväxt inom finansiering av begagnade och nya fordon, oavsett märke eller fordonskategori. Samtidigt behåller vi Volvofinans som produktnamn och varumärke för att fortsätta utveckla innovativa tjänster och produkter till Volvoägare. Med visionen att vara den ledande banken för framtidens mobilitet banar vi väg för elektrifiering och hållbara transportlösningar, och öppnar upp för helt nya möjligheter framåt. Med namnet Ziklo, som betyder kretslopp/cykel vill vi förenkla, öka flexibiliteten och driva på hållbara transporter för privatpersoner och företag över hela landet. Genom våra varumärken Ziklo, Volvofinans och CarPay har vi nu ett heltäckande finansiellt erbjudande som bidrar till att accelerera omställningen mot framtidens mobilitet, samtidigt som vi tillsammans erbjuder branschens bästa kundupplevelser.

Berätta gärna kortfattat om er spännande varumärkesresa?

Det har varit väldigt omfattande, men framförallt ett väldigt roligt arbete, så det är svårt att berätta om det kort. Hur byter man ens namn på ett 65 år gammalt företag? Och hur tar man hand om arvet i Volvofinans på ett värdigt sätt? Vi har jobbat med frågan under lång tid men det var egentligen först när vi knäckte nöten att Volvofinans skall finnas kvar som varumärke för allt som har med Volvo att göra som vi kände att vi hade en bra och trovärdig lösning som blev bra för alla parter. Efter detta föll det sig hela ganska naturligt och vi hade då en lösning som stödjer fler och hjälper oss att bredda vårt erbjudande, tittar vi bara i våra egna ägarled har vi över 40 varumärken representerade. Vi har gjort ett stort strategiskt arbete för vart banken ska och där har även själva namnfrågan behandlats. Det är ganska exakt ett år sedan vi fick ett inriktningsbeslut och efter det har det varit ett otroligt starkt ”tillsammans-arbete” i hela banken där alla varit involverade. Vi satte upp en prioritering internt där vi prioriterat allt som möter kund som steg 1, allt som möter partners som steg 2 och allt internt som steg 3 för att verkligen fokusera på och ta hand om våra kunder under hela processen. Parallellt med lanseringen satte vi upp ett mål att varje kund skall ha fått informationen innan själva lanseringen för att alla skulle vara trygga vid namnbytet och vi har tack vare detta haft väldigt lite kundstörning i samband med namnbytet, vilket vi är väldigt stolta över. Så man kan summera det kort som – en otroligt intensiv, rolig, utmanande och spännande resa som jag är glad att få vara en del av.

Om du kunde beskriva Ziklo Banks varumärke med tre ord, vilka skulle det vara?

Mänskliga, Enkla, Rådgivande

Vad inspirerar dig mest i ditt arbete som CMO på Ziklo Bank?

Alla människor jag får spendera mina dagar tillsammans med och de möjligheter vi står inför i framtiden kopplat till vår varumärkesresa. Vår kultur på Ziklo är någonting som jag är otroligt stolt över att vara en del av och jag tror genuint att mindset och kultur är det som skapar de stora förflyttningarna. Det inspirerar mig oerhört att få chans att jobba och driva förändring tillsammans med så många duktiga personer i och utanför banken varje dag. Samtidigt pågår det en förändring på bred front i vår bransch kopplat till att affärsmodeller och försäljningskanaler som ritas om, teknikutvecklingen inom fintech generellt sett och glädjande också är att det är väldigt många inkluderings- och jämställdhetsinitiativ som drivs i branschen, det är ju ett spännande äventyr som vi är på vilket är minst sagt inspirerande.

När det gäller ert hållbarhetsarbete så har ni klättrat från silver till guldnivå på hållbarhetsbetyg skalan i EcoVadis bedömning, vad har ni gjort för att få det högre betyget?

Fantastiskt roligt! Vi har stora ambitioner kring hållbarhet och vår vision handlar om att vi skall hjälpa till att accelerera resan mot framtidens mobilitet. Och detta genomsyrar vårt arbete i hela banken, allt från ramverk för gröna obligationer, till produkter och tjänster och även kring våra interna processer i banken. När vi gick från silver till guld så har vi bland annat försett EcoVadis med att konkretisera dokumentation kring hur banken arbetar och beaktar miljö, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter, etik och inköp. Vår målsättning är att klättra ytterligare en nivå till platinum efter att årets reassessment är genomförd – så vi håller tummarna för högsta betyg.

Vad är det roligaste projektet du har jobbat med på Ziklo Bank och varför var det så kul?

Jag måste ju såklart säga varumärkesprojektet. Det har varit en otroligt rolig resa. Hela banken har varit involverade och det har varit ett team-work som jag aldrig under mina 8 år på banken upplevt.

Vilka är era största utmaningar och möjligheter 2024?

Det är såklart att fortsatt positionera Ziklo, Volvofinans och CarPay som varumärken och få ihop kundupplevelsen hela vägen. Vi skall bevisa vår position genom ett antal spännande lanseringar under hösten och parallellt så driver vi frågor för att vara med och bana väg för omställningen mot framtidens mobilitet där elektrifiering är den absolut största och viktigaste delen för oss att fokusera på framåt, både utmanande och möjlighetsbaserat.

Till sist en liten nyfiken fråga, om du inte jobbade inom bank och finanssektorn, vad skulle du göra istället?

Oj va svårt. Jag brukar inte tänka så mycket på just sektorn i stort utan drivs mer av förändringen och uppgiften i stort, men jag tycker att allt som händer inom energi-sektorn är väldigt spännande, och tech-branschen generellt sätt är ju alltid spännande att vara i.