4 juni 2024

Intervju med Fredrik Lundgren VD på HowCom Group


Hej Fredrik, varmt välkommen till Sveriges Marknadsförbund! Vad ligger bakom ert beslut att bli medlemmar?

Sveriges Marknadsförbund har en viktig roll i att sprida kunskap, inspiration och viktiga kontakter. Marknadsföring har aldrig varit viktigare än i dag och här har vi möjlighet att både få ta till oss kunskap men förhoppningsvis också bidra med kunnande och inspiration för övriga medlemmar.

Du är VD på HowCom Group, vill du kort beskriva vilka ni är och vad ni gör?

HowCom Group är konsulter som hjälper människor och varumärken att växa. Inom gruppen så har vi HowCom Mediabyrå som tre av de senaste fyra åren blivit utnämnd till årets mediebyrå. Vi har också Catalyse som är vår strategi- och insiktsbyrå. De hjälper varumärken med strategier och insikter för att driva tillväxt. Vi har också SP-RK vår performancebyrå, Create Remain designbyrå samt Captivate mediebyrå. Vårt gemensamma fokus är just att hjälpa marknadsavdelningar att skapa lönsam tillväxt.

Vad är det bästa med att jobba på
HowCom Group?

Vi är en partnerled byrå med många delägare. Jag har förmånen att jobba med väldigt intelligenta och drivna kollegor som delar samma passion för marknadsföring som jag.

Hur arbetar ni med att hålla er uppdaterade om de senaste trenderna i en ständigt föränderlig bransch?

Det är såklart en utmaning. Men som tur är har jag många nyfikna kollegor och kunder som gör ett utmärkt jobb att läsa på om de senaste trenderna och utvecklingen inom marknadsföring och media. Sedan försöker vi skapa en miljö där vi tillsammans med våra kunder vågar testa hur det flyger i praktiken.

Några roliga uppdrag du kan berätta om?

Vi har nyligen hjälpt till att re-lansera Birkaline för alla stockholmare. Vi håller också på med ett stort portföljstrategiarbete för en av Sveriges största annonsörer där vi ska hjälpa dem utveckla sina varumärken samt driva tillväxt. Vår designbyrå håller på och designar ett nytt dataspel som ser galet häftigt ut.

Varför ska man anlita HowCom Group?

Vi är snabba, erfarna, har en bred kunskap inom marknadsföring och verkligen kan vara ett affärsstöd för en organisation som vill växa sin verksamhet. Vi har en transparent affärsmodell och många nöjda kunder som man gärna får fråga som referens.

Slutligen, vad står namnet HowCom för?

Vi tyckte att det var en rolig kombination av det nyfikna ”HowCom?” samt det mer eftertänksamma ”hur kommunicerar man?”