Intervju med Ebba Tärbe – rådgivare i Medieval
Ebba, vill du berätta kort om dig själv, dina expertisområden och vad som driver dig som person.
Till vardags jobbar jag på mediebyrån Scream med ansvar för strategi och rådgivning i rollen som Director of Client Service. Här har jag ynnesten att jobba tillsammans med en hel drös kundansvariga och strateger. Tillsammans hjälper vi våra kunder att växa sina varumärken och driva sin affär. Det blir aldrig tråkigt! Jag landade i branschen på grund av min nyfikenhet på hur människor beter sig och hur vi genom kommunikation kan påverka beteenden. Genom åren har jag hunnit med de flesta byrådisciplinerna och även kundsidan. Här har jag haft förmånen att på djupet få jobba med strategisk varumärkeskommunikation, reklam och media. Vad som driver mig som person? Lätt, det är min nyfikenhet. Den är aldrig stillad. Vetskapen att vi aldrig är fullärda, att det alltid finns fler nyanser, är lika ljuv som den kan vara frustrerande.
Vad är roligast i din roll som rådgivare inom strategi, media/kommunikation och transformation?
Det är fantastiskt roligt att vara rådgivare för Sveriges Marknadsförbund. Här är jag omgiven av en massa kloka människor, jag får dessutom tillfälle att möta medlemmar som själva vill stilla sin nyfikenhet. Det öppnar upp för nya och spännande diskussioner och insikter.
Vilka trender ser du inom ditt område?
Det sker otroligt mycket. I allt från utvecklingen av kanaler och plattformar, till tech och mediekonsumtion. Men som alltid, att få effekt för sin investering i marknadskommunikation är centralt, och i takt med kärvare tider blir det än mer avgörande att skaffa sig insikt om vad som fungerar och varför. Alltså diagnosen. Sen måste man såklart göra saker som folk gillar och få chans att uppmärksamma. För utan uppmärksamhet ingen effekt.
Hur kompetensutvecklar du dig själv?
Jag läser och lyssnar mycket, men framför allt omger jag mig med människor som utmanar mig och som introducerar nya och andra perspektiv. Jag tror mycket på kraften i att lyssna, iaktta och reflektera. Med nyfikenhet som drivkraft finns det alltid tillfälle att lära nytt, både i stort och smått.
Till sist, vilka är dina största utmaningar och möjligheter 2023?
Med två små banditer hemma och ett väldigt roligt jobb, är den eviga utmaningen att dygnet bara har 24 timmar. Jag har ännu inte knäckt nöten att förlänga dygnet, men det skulle väl då också kunna vara den bästa möjligheten för 2023?