Intervju med Cranberry Corner


Lisa, vi är nyfikna på dig och Cranberry Corner. Vi brukar se dina fina gåvopåsar på Tendensdagens scen. Berätta lite om vilka ni är.

Cranberry Corner är en liten butik med inredning för hem och trädgård som ligger utanför Mörby Centrum i norra Stockholm. Sortimentet är brett och för vissa kan det nog kännas som en gammal klassisk lanthandel eller diversehandel men tanken är att samla allt som ger hemkänsla och då kan det både dofta och smaka. Även om det också finns mycket gott så är vi inte en delikatessbutik. Jo, på ett sätt är vi det. Eftersom mat är en naturlig del av ett hem gör vi ingen skillnad på en snygg skål och vad som ligger i den helt enkelt. 

När vi sedan startade webshopen följde samma tanke med, och på webben kan man ”vandra” runt nästan ungefär som man gör i butiken mellan alla de olika avdelningarna… och tanken är väl att kunna kombinera trädgårdsspaden med en snygg handduk, en fransk tvål och en magisk olivolja. På webben finns det också en större möjlighet att berätta lite mer om historien bakom flera av produkterna. 

Vi har under åren lyckats hitta små spännande entreprenörer runt om i världen som har blivit några verkliga favoriter som vi gärna delar med oss av. Många har en spännande historia till det dom gör idag och det är så kul att kunna berätta om deras resa för dom som säljer deras produkter. 

Vilken årstid har ni mest att göra i butiken och i er webshop?

Ja du egentligen blir ju ofta svaret slutet på oktober till december som står för nästan hälften av årets omsättning – men årets andra månader får man helt enkelt jobba hårdare för att nå ut till fler. Och för mig börjar ju julen redan i januari och sommarmånaderna är riktiga tomtemånader eftersom i princip allt till julen köps in innan midsommar eller där omkring. Butiken och webshopen följer varandra rätt mycket åt men på nätet har vi nu också möjlighet att kunna erbjuda ett väldigt mycket större sortiment av möbler tack vare ett nära samarbete med våra leverantörer. Det är något som vi fysiskt inte har möjlighet att ha på lager, eller ens möjlighet att skylta i vår lilla butik, även om några av dom finns för påseende i butiken. Förhoppningsvis är det en verksamhet som ska växa framöver eftersom vi har möjlighet att beställa hem allt från våra leverantörer som har hundratals, ja till och med tusentals varor i sitt sortiment som vi kanske inte har inne just nu.

Ja, det lackar mot jul…något julklappstips som du kan ge oss?

Oj, ja vad ska månde det vara. Köp med hjärtat – när du ser den där saken som skulle vara perfekt för någon så är det just den du ska ge bort. Oftast kan vi stirra oss blinda på att det ska kosta en viss summa och försöker lägga till både det ena och andra för att nå upp till det… blir oftast inte helt lyckat. Det bästa tipset jag brukar ge våra kunder det är att åka till oss, förse sig med lite varm äppelcider och välja ut årets klappar. I kassan sedan så sätter man en liten tag på vem som ska få respektive klapp… sedan lämnar ni det till oss och efter några dagar kan man plocka upp sina färdiga julklappar i grannaste papper och snöre. Funkar lika fint på nätet. Skriv bara i meddelanderaden vem som ska få vad.

På 90-talet satt du i Sveriges Marknadsförbunds styrelse och jobbade på RMI Berghs numer Berghs School of Communication. Hur kom det sig att du bytte spår?

Ja du jag jobbade också nästan 10 år på Riksteatern med marknadsföring och kommunikation… Men varför sadla om? Jag tror vi alla har en dröm där inne som pockar på att någon dag förverkligas…. Min var den här, eller typ den här, det hade lika gärna kunnat bli ett café där man får köpa allting… Nåväl. I slutet av tiotalet så stod jag inför lite olika förändringar i livet, något år tidigare hade min mamma gått bort och lämnade ett arv som gav mig lite möjligheter att kanske välja själv vad jag vill göra. Jag åkte förbi det här hörnet av Mörby varje morgon på väg till jobbet, och varje morgon så satt jag i köerna och fantiserade vad man kunde göra av hörnet. En kväll när jag inte hade något att göra satte jag ihop ett mood board av mina tankar och nästa dag ringde jag fastighetsägaren och kollade om lokalen fortfarande var ledig… Här skulle man kunna säga att resten är historia. Men det var det inte. Fick gå hem och göra nya kalkyler… men medan jag höll på så växte känslan av att det här är bara någonting jag absolut måste göra…. Ungefär som när man är förälskad. Ja och på den resan är jag nu… Tretton år går fort och det har varit en spännande och tidvis utmanande period i detaljhandelns historia, men lustigt nog är det fortfarande lika roligt varje dag.

Kommer du även att sponsra med gåvopåsar till talarna vid nästa års Tendensdag?

Absolut, det är en tradition jag gärna fortsätter med. Somliga år vänder jag nästan ut och in på mig själv för att tolka temat i presenten… inser oftast att det nog blir ett budskap som inte alltid går fram… andra år blir det mer något som hör till tiden eller säsongen. Men tvål och handkräm var ju givet under coronan och ledljus när de kom var ju en härlig syn som stod och ”brann” i alla påsar på scenen.