28 juni 2024

Intervju med Charlotta Rosdahl på ClearOn

Charlotta Rosdahl produktchef ClearOn


Hej Charlotta, du jobbar som produktchef på företaget ClearOn,
vill du berätta lite om företaget och vad ni erbjuder?

Vi erbjuder mängder av olika lösningar kopplade till Sales Promotion och rabatter för att aktivera konsumenters beteende i och utanför butik. Dessutom har vi många olika Presentkortslösningar där bland annat Sverigechecken och Glasschecken kan lösas in i 5000 butiker i hela Sverige. Dessutom erbjuder vi möjlighet till att jobba aktivt med kundvård i vår Saas lösning Customer Care där man kan skicka digitala presentkort till konsumenter via sms eller mail, en fin lösning för kundvård, reklamationshantering och olika typer av belöningar. ClearOn grundades 1968 av handelns leverantörer och ägs fortfarande till 100 % av DLF.

Hur kan en vanlig arbetsdag se ut för dig och vad inspirerar dig mest i ditt arbete?

Min roll spänner över många olika områden vilket jag tycker är spännande och omväxlande. En vanlig dag kan innebära alltifrån att jobba med IT utveckling till att se över vår lönsamhet eller diskutera marknadsfrågor och produkterbjudande. Dessutom tänker jag att just affärsområdet Customer Care bara är i sin linda av hur vi kan utveckla det över tid vilket gör att jag får vara med på en resa och driva Presentkortsområdet framåt, både för den digitala och den tryckta affären.

Vi är väldigt glada att ni är samarbetspartner till oss på Tendensdagen i oktober, vill du berätta lite kort om vad det innebär?

Vi använder ClearOns teknik med digitala presentkort för att möjliggöra en digital Goodie-bag. Det är samma teknik som används för alla våra digitala kuponger och presentkort. Alla deltagare kommer få SMS under Tendendagen med innehållet i den digitala Goodie-bagen.

Vilka typer av digitala produkter eller tjänster tycker du är bra att inkludera i en digital goodiebag inför ett sådant här event?

Alla typer av produkter som finns att köpa i dagligvaruhandeln, servicehandeln eller på bensinmackar. Att lansera nyheter brukar vara populärt men man kan också skicka med en mer generell present som ex ”kaffe och bulle, värde 50 kr” eller liknande.

Finns det möjlighet att inkludera personligt anpassade meddelanden eller erbjudanden i en digital goodiebag som ska ut till flera hundra personer?

Ja, absolut. Du kan göra ditt presentkort unikt och personligt genom att själv välja texten i smset samt lägga till din Brand logo, valfri produktbild eller ett foto som sen visas på Presentkortet.

Gör ni uppföljning på hur många som hämtade sina goodiebags och vilka produkter som var mest populära efter eventet?

Ja, den möjligheten finns.

Är det görligt att integrera delningsfunktioner för sociala medier i goodiebagen för att öka deltagarnas engagemang?

Ja, det är möjligt! För själva utskicket av presentkortet behöver vi samla in indivders telefonnummer eller mail. ClearOn har en lösning för just detta syfte; via tjänsten Kampanja kan man sätta upp en landningssida som kan promotas i sociala medier (eller valfri annan kanal). Om man fyller i sitt telefonnummer där får man del av produkten/erbjudandet direkt.

Vilken är den mest ovanliga eller kreativa idén ni har haft för en digital goodiebag?

Åh, det finns många olika. Generellt blir folk glada av goodiebags och enkla saker som Glassogram eller presentkort på en bit choklad uppskattas ofta, oavsett målgrupp. Sen är det ju extra kul om man tänkt till i alltifrån budskap och bild på presentkortet så att det passar bra till målgruppen. Om man använder våra digitala presentkort till sin personalvård är det ju kul om man tillsammans med presentkortet pryder kupongen med en bild på VD i tomteluva eller en bild från senaste företagsfesten eller liknande.

Till sist, om du kunde skicka en digital goodiebag till vem som helst i världen, vem skulle du då välja och vad skulle du fylla innehållet med för att göra den extra speciell?

Åh, jag skullle vilja skicka Glassogram till alla barn som lider. Framför allt sjuka barn som skulle piggas upp av en enkel isglass, det skulle jag vilja kunna sprida över hela världen!

ClearOn