3 januari 2023

Intervju med Cecilia Flodin på Choice Hotels

Cecilia Flodin, Head of Marketing Hotel Operations på Nordic Choice Hotels

Varmt välkomna till Sveriges Marknadsförbund! Vad ligger bakom ert beslut att bli medlemmar?

Stort tack! Jag tycker att ni på Sveriges Marknadsförbund gör ett bra jobb med att att kompetensutveckla företag och medarbetare inom olika relevanta ämnen och skapa ett nätverk inom branschen. Att ligga i framkant inom marknadsfrågor och få inspiration utifrån vår egen verksamhet är något som som jag ser som väldigt värdefullt för mig och mitt marknadsteam.

Vill du berätta lite kort vem du är och vilken bakgrund du har?

Jag skulle beskriva mig själv som en väldigt utåtriktad person som älskar sociala sammanhang och att utsätta mig själv för nya miljöer och upplevelser. 

Jag kommer ursprungligen från Göteborg men en stor del av min uppväxt och studietid gjorde jag utomlands närmare bestämt i Milano, Bryssel och Paris. Under mina ekonomistudier i Lund gjorde jag ett utbyte i Oregon i USA och läste då kurser i marknadsföring och blev såld! Efter det åkte jag tillbaka till Lund och läste min master i marknadsföring.

Efter mina studier fick jag jobb i Stockholm och har haft möjlighet att få testa på flera spännande arbetsplatser och roller. Jag satt bland annat som marknadschef inom tre dotter bolag inom Martin & Servera koncernen och fick där ett stort nätverk både inom restaurangbranschen men även med övriga marknadschefer inom Axel Johnson koncernen. Något jag har haft stor nytta av under mitt arbetsliv!

Vad är roligast i ditt jobb som marknadschef på Nordic Choice Hotels?

Det absolut bästa med mitt jobb är det faktum att ingen dag är den andra lik. Ena dagen sitter jag med marknadsplaner för våra kedjor, tar fram nya koncept för våra SPA-och restauranger, planerar events och kampanjer, grottar ner mig i hur vi presterar på våra sociala medier, skriver pressmeddelanden eller är med och inviger ett nytt hotell – som sagt aldrig en tråkig dag! 

Vad fick dig att börja arbeta i hotellbranschen?

Jag har jobbat inom servicebranschen sedan jag var 13 år gammal och jag älskar att gå jobba med människor och service. Att få kombinera min utbildning inom marknadsföring med den bransch som ligger mig varmast om hjärtat är fantastiskt! 

Ni arbetar flitigt för miljön, vill du berätta lite om ert hållbarhetsarbete?

För oss på Nordic Choice Hotels är hållbarhet en hjärtefråga och något som genomsyrar allt vi gör. Vi har valt att fokusera på 5 huvudområden inom ramen för det vi kallar “WeCare” och det är; Mångfald bland anställda, Etisk och hållbar handel i våra leverantörskedjor, Lokalt samhällsansvar i vårt grannskap, Miljö och olika initiativ för att servera god, hälsosam och hållbar mat. Vår ambition är att vi ska få våra gäster att känna sig lite bättre när de checkar ut än när de checkar in.

Några roliga samarbeten ni har på gång 2023 som du kan berätta om?

2023 blir ett väldigt spännande år för Nordic Choice Hotels då vi är mitt uppe i en rebranding och byter namn på bolaget till Strawberry. I samband med detta kommer vi lansera flera nya spännande samarbetspartners så jag kommer hålla lite på detta.

Till sist, vilket är ditt absoluta favorithotell?

Att få uppleva nya platser och inspireras av olika hotell är det bästa jag vet och jag reser så ofta jag kan. En plats som ligger mig varmt om hjärtat hittar man i den italienska byn Badalucco nära den franska gränsen. Här ligger ett litet agriturismo som drivs av familjen Roi som även driver en gård som producerar olivolja. Här finns några få rum och man bor mitt bland olivlundarna med en fantastisk utsikt över bergen!