25 januari 2023

Intervju med Catharina Fecko BearingPoint

Catharina Fecko, Senior Manager, Customer & Growth BearingPoint

Hej Catharina, du är Senior Manager, Customer & Growth på BearingPoint, vill du berätta vad din roll innebär?

Jag arbetar främst med att hjälpa företag och organisationer att att lösa den utmaning de står inför gällande att öka sin försäljning, förbättra kundupplevelsen, digitalisera kundgränssnitten och skapa attraktiva erbjudanden. I de projekten leder jag ofta ett team från BearingPoint och har huvudansvaret för leveransen till vår kund. Allt detta kräver att jag är uppdaterad om vad som händer på marknaden, innovation, och tar del av erfarenhet från andra projekt inom BearingPoint globalt. Sedan arbetar jag även med att utveckla BearingPoint internt och då bl a med rekrytering, coachning av de juniora konsulterna och hitta nya spännande områden för BearingPoint att utvecklas inom.

Kan du kort beskriva BearingPoints verksamhet?

BearingPoint är ett IT- och managementkonsultföretag med ett globalt konsultnätverk om ca 10 000 kollegor som arbetar med kunder i mer än 70 länder. Vårt team i Sverige består av ca 100 personer som arbetar utifrån våra kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg. Vi hjälper kunder inom de flesta branscher med sina förändringsresor inom områden som strategi och tillväxt, verksamhetsstyrning, digitalisering, IT transformation, data & analytics, hållbarhet och innovation mm. Vår storlek i Sverige gör det väldigt familjärt och högt i tak och vi har en väldigt fin stämning och teamkänsla internt.

Vad erbjuder ni för olika typer av tjänster?

I Sverige stöttar vi kunder främst med frågeställningar inom strategi, operations, teknik och data & analys. BearingPoint’s Customer & Growth team, som jag tillhör, hjälper kunder att öka sin omsättning genom tillväxtstrategi och commercial excellence. Vi arbetar även med marknadsstrategier och segmenteringar samt kundupplevelsedesign, customer experience management och transformation.

Vilka är era största utmaningar 2023?

Med den omvärld vi lever i nu så handlar det om att förstå och agera på vad som våra kunder behöver mest för att hantera nuvarande och kommande situationer. Vi ska också växa vårt affärsområde Customer & Growth både vad gäller affärsutveckling och rekrytering, vilket kommer bli en väldigt kul utmaning!

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Mina arbetsdagar ser väldigt olika ut. Dels lägger jag mycket tid på de uppdrag jag har men även att ha kontakt med företag och organisationer som har olika typer av problemställningar och har dialog för att förstå hur BearingPoint bäst kan stötta dem med vår samlade expertis och tidigare erfarenhet lokalt och globalt. Vi har ett nära samarbete globalt inom BearingPoint och delar erfarenheter och insikter för att kunna ligga i framkant av kunders behov. Vi tar t ex fram Digital Leaders Study sedan sju år tillbaka där vi identifierar trender och digital mognad bland hundratals europeiska bolag. Jag coachar våra medarbetare och rekryterar. Vi söker ständigt nya talanger speciellt som vi nu är i en expansiv fas.

Vad är det bästa och vad är det mest utmanande med ditt jobb?

Det absolut bästa är att lära känna så många olika typer av företag och branscher och alla duktiga kollegor. Mest utmanande är tiden. Det finns så mycket kul och spännande att arbeta med.

Vad är din största passion?

Yrkesmässigt så brinner jag för kunden. Jag är övertygad om att alla verksamheter måste sätta sin kund i centrum och utgå ifrån kunden för en långsiktig och hållbar utveckling. Kundfokus är inte något sidoprojekt, engångsaktivitet eller en avdelnings ansvar. Alla måste fokusera på kund och viktigast är att ledningsgruppen tar täten. Att ha detta på plats är särskilt viktigt i sämre tider för att kunna behålla sina marknadsandelar och i bästa fall ta av andra. Framgångsrik affär börjar alltid med kundupplevelsen och arbetar sig bakåt till tekniken, inte motsatt.

Vad gör du helst när du inte jobbar?

Jag har en stor familj att ta hand om och jag umgås gärna med barnen. Försöker också spela tennis några gånger i veckan, det är min egentid och något jag så gärna vill bli bättre på men är så frustrerande svårt!

Till sist, vilka programaktiviteter kommer du ta del av i Sveriges Marknadsförbunds utbud i vår?

Självklart kommer jag delta på Tendensdagen och sen letar jag alltid efter djupare kunskap och senaste trender inom marknadsföringsmetoder och verktyg. Jag ska på Marknadstrender i mars och Forskarfrukosten på Svenskt Tenn i februari.