Intervju med Catarina Falkenhav kommunikations- och försäljningschef Kungliga Operan


Catarina; kan du ge oss julklappstips? Vilken föreställning rekommenderar du?

Åh, det beror helt på vilken person du är. Gillar du drama och mytologi ska du se Valkyrian, ett mastodontverk. Är du den romantiskt lagda personen – gå och se Kungliga Baletten i den vidunderligt vackra Romeo & Julia. Eller gillar man Mozart-fars – välj Figaros bröllop. Eller skräck och blod i massor, så är musikalen Sweeney Todd perfekt!

Vilken repertoar ser du mest framemot i vinter/vår?

Jag längtar att få se vår Unga Operan-produktion Julius Caesar som har urpremiär i vår. Den kommer att bli fantastisk.

Vilka utmaningar står du inför som Kungliga Operans kommunikations- och försäljningschef?

Vi har många spännande frågor att jobba med men måste jag välja en så är det vår flytt till Gasometer (Gasklockan ute på Norra Djurgården). Det kommer att bli helt magiskt och med den nya scenen kan vi öka vår publikkapacitet med hela 30% vilket ger fantastiska möjligheter att nå ny publik. Gasometer kommer att bli helt spektakulär som Kungliga Operans nya scen. Och vi flyttar in i början av 2027 och stannar fram till 2032, under tiden som Operahuset renoveras.

Hur skulle du beskriva ert varumärke?

Våra styrkor i alla mätningarna är högsta konstnärliga kvalitet, starka upplevelser och vacker/elegant . Det vi behöver jobba med kontinuerligt är sänkta trösklar, inkluderande och tillgängliga och tvätta bort fördomen att det är dyrt och svårt att gå på Kungliga Operan. T ex är det många som inte vet är att det nästan alltid går att få en biljett till våra föreställningar, och att vi ALLTID ger 50% rabatt till alla studenter och alla under 26 år. Vi har en del att jobba på framöver och bygga ett varumärke som attraherar fler publikgrupper och yngre publikgrupper, inte minst inför att vi ska vara på Gasometer under vår renoveringsperiod; 2027-2032

Se Kungliga Operans julerbjudande för Sweeney Todd