Fanny Nihlvin, Brand Manager Soft Drinks Carlsberg.
Jag jobbar sedan 2 år tillbaka på Carlsberg som Brand Manager för vår Soft Drink portfölj, med då bland annat varumärket Apotekarnes.
Vi säljer mest volym av vår stora 140cl PET, med socker. Men det vi ser är att det är vårt sockerfria sortiment som växer mest och börjar ta en allt större andel av totala mustförsäljningen. Så våra sockerfria must är den som just nu ökar i popularitet.
Årets nyhet Julmust Apelsin Sockerfri är en smaksatt must. Den kompletterar vårt ordinarie sortiment bra och tillför något nytt och spännande till must segmentet. Den består av vår klassiska must med en frisk ton av apelsin.
Det vi ser är att konsumenterna till viss del väljer must istället för sin klassiska läskfavorit som man annars konsumerar. Främst tar musten andelar från läsk med cola smak men generellt så ökar hela segmentet under jul då man väljer att unna sig och konsumera mer must och läsk än vad man kanske annars gör.
Det finns så mycket tradition och historia i julmust vilket jag tror är den största faktorn till att julmusten är så populär. För många svenskar är julmust lika viktigt som sillen på julbordet och det blir ingen riktig jul utan julmust. Vi vet att julmust har varit en stor del av den svenska jultraditionen under lång tid och det är också en anledning till varför musten fortsätter vara en populär dryck och ökar i volym år efter år. Sen är såklart julmust fantastiskt gott också! Och det är såklart en faktor till varför julmusten är så populär.
Totalt säljer vi över 30 miljoner liter Apotekarnes julmust under julsäsongen. Säsongen börjar dock redan i oktober.
Jag älskar förberedelserna inför jul så som att julpynta, pyssla, baka och såklart Apotekarnes julmust