Intervju med Annika Engstam Brand Manager på Ving Sverige


Annika, du arbetar som Brand Manager på Ving Sverige, berätta vad som är roligast med ditt arbete

Det roligaste är helt klart arbetet inför och med kampanjerna, allt som sker från idéstadiet och det kreativa arbetet till mediaplaneringen och själva genomförandet. Det är en häftig process och jag har ynnesten att få jobba med många duktiga och härliga kollegor.  Sedan tycker jag också att det är väldigt roligt med de event vi genomför för våra kunder. Att på olika sätt möta de människor som faktiskt är dem som förmänskligar vår produkt är väldigt givande och något jag verkligen brinner för. Vi märker också hur uppskattat det är när vår lilla turnébuss ger sig ut i landet eller när vi har kundevent på olika mässor eller på vårt huvudkontor.

Berätta gärna snabbfakta om Ving och kort om er historia

Nästa år firar vi faktiskt Ving 70-årsjubileum, vilket är väldigt häftigt. Jag har haft förmånen attha jobbat i det här företaget sedan 1986 och det har hänt så otroligt mycket bara sedan dess och givetvis ännu mer därtill om man backar ännu längre tillbaka. Både när det gäller hur vi kommunicerar med kunderna, hur man bokar en resa, vart vi reser osv. Förr var resande något som var några få förunnat, men Ving var verkligen med och både revolutionerade och demokratiserande resandet med start i mitten på 50-talet.  Sedan dess har resan bara fortsatt med olika ägarkonstellationer, destinationer, produkter etc, men det viktiga i vårt DNA har alltid varit och är fortsatt att alltid sätta kunden främst. Våra kunder har på många sätt också varit med och utvecklat vår produkt, byggt på de kundinsikter och den feedback vi fått genom åren. Våra unika koncept är något som särskiljer oss och då tänker jag kanske inte minst på våra uppskattade familjehotell med de populära maskotarna Lollo & Bernie, men också produkter som Easy Travel med smidig incheckning av bagage redan på hotellet vid hemresa. Att vi till stor del kan kontrollerar hela resekedjan, med vårt eget flygbolag Sunclass Airlines och våra egna hotell tror jag också är en del av framgångssagan och även tryggheten som kommer med att resa med en researrangör. Nu när vi fyller 70 tar vi med oss all den erfarenhet vi skaffat oss genom åren och blickar framåt mot alla de spännande möjligheter som finns.

Hur ser resetrenderna ut inför sommaren och är det något speciellt resmål som är extra populärt?

Det är föga förvånande de gamla trotjänarna som är alla populärast. Listan toppas av svenskarnas favoritö Mallorca, som är vår absolut största sommardestination följt av resmål som Rhodos, Cypern, Kreta och Turkiet. Även om Mallorca är störst så ser vi faktiskt att det även i år är en riktig Greklandssommar. Grekland är på många sätt sinnebilden för semester för många och det tror jag påverkar att intresset är så stort, oavsett om de är till de mindre öarna eller de stor.

En stor trend annars är aktiv semester. Vi ser att allt fler vill vara aktiva på semestern och inte bara ta det lugnt i en solstol, även om det givetvis står högt på mångas önskelista också. Men med aktiv semester menar jag att man inte bara vill röra på sig utan ta in ett resmål med alla sinnen, från att äta och dricka gott och se sig omkring till att tex vandra, vara kulturell eller utforska små gömda pärlor. Vi vill åt det där autentiska, bortom allfarvägarna. I år förlänger vi säsongerna långt inpå hösten till flera resmål i östra Medelhavet och det är något vi ser blir alltmer efterfrågat, just kanske för att många vill uppleva mer.

Vilka är era utmaningar 2025?

Vi lever i en minst sagt orolig omvärld, ekonomiskt utmanande tider och i ett föränderligt medielandskap, vilket gör att vi måste vara mer på tårna då allt kan ändras väldigt snabbt. Vi ser hela tiden över vår kommunikation och vilka kanaler vi ska vara synliga i och det kräver att vi måste vara flexibla, anpassa oss och agera. Det digitala är a och o, men vi tror fortsatt att mixen ändå ska vara bred och att vi ska finnas och synas där våra kunder är.

Vad du är extra stolt över?

Vi brukar skämtsamt säga att ”det står aldrig stilla i resebranschen” och det ligger väl en stor portion sanning i det. Jag tror också att det är det som gör det så roligt och spännande. Jag jobbar i ett företag som har genomlevt många kriser, stora som små, och det gör att vi som kollegor kittas ihop. Det blir ett otroligt teamwork som också smittar av sig i vardagen. Så jag skulle svara kollegorna på den frågan, att vi gör det tillsammans.

Har du några trevliga tips på resmål inför påsk eller kommande sommar?

Jag återvänder alltid till Mallorca, det är en klar favorit som enligt mig har allt man kan önska sig. Och jag vill faktiskt slå ett slag för Mallorca i just för och eftersäsong. Det är fantastisk och perfekt för både en weekend i Palma eller om man utforska ön och åka runt eller tex vandra. I sommar blir det även en vecka för mig till vårt fantastiska vuxenhotell Sunprime Miramare på Rhodos, så jag hakar på Greklandstrenden. Skulle jag tipsa om någon annan grekisk ö skulle jag faktiskt rekommendera att kika lite på till exempelvis Kos som har fått fantastiska hotell och där grannöarna dessutom erbjuder det där småskaliga i kombination med bra boende.

Har ni något event eller information som du vill berätta extra om för Sveriges Marknadsförbunds medlemmar?

Vi kör mycket kundevent som är väldigt uppskattat och det kan vara allt från att delta på mässor till att arrangera inspirationskvällar i samarbete med regionalflygplatser eller turistbyråer. Det är ett väldigt roligt sätt för oss att komma ut, få fin synlighet  men framför allt att möta både befintliga och potentiella nya kunder. Annars är de digitala kanalerna givetvis ett stort satsningsområde och nyligen började vi med Tiktok för att också möta den yngre målgruppen.

Hoppas att vi ses snart! Kommer du att anmäla dig till någon aktivitet hos Sveriges Marknadsförbund?

Det kommer jag absolut att göra, har redan blockat kalendern för Tendensdagen.