Intervju med Annette Tannerfeldt, vd SWEDMA


Annette, du jobbar som vd för SWEDMA . Kan du lite kort berätta om vad ni gör?

SWEDMA är branschorganisationen för datadriven marknadsföring i Sverige. Vi samlar både annonsörer och leverantörer, och verkar i det viktiga ”rummet” mellan näringslivets vilja och rätt att kommunicera med sin marknad och individens rätt till integritet.

Vårt arbete vilar på tre ben: opinion, där vi påverkar lagstiftning, verkar för självreglering och försvarar marknadens förutsättningar; rådgivning, där vi ger stöd i allt från GDPR och privacyfrågor till teknikutveckling och ansvarsfull marknadsföring; samt engagemang, där vi bygger nätverk, inspirerar och fördjupar kunskap.

Vi erbjuder utbildningar på olika nivåer inom bland annat dataskydd, AI såklart samt digital tillgänglighet, kundlojalitet och kundupplevelse. Dessutom håller vi ett stort antal seminarier och webbinarier där vi delar insikter, lyfter goda exempel och driver utvecklingen framåt. Vårt uppdrag är att skapa bästa möjliga förutsättningar för en effektiv, transparent och etiskt grundad marknadskommunikation.

Du arbetar också för NIX-Telefon där även vi på Sveriges Marknadsförbund sitter i styrelsen. Vad är ditt uppdrag där?

Jag är operativt ansvarig för NIX-Telefon, som är en viktig del av självregleringen i Sverige. Mitt uppdrag handlar om att säkerställa att självregleringen är relevant, trovärdig och faktiskt fyller sin funktion som ett komplement till lagstiftningen. Det innebär att vi behöver arbeta nära både näringslivet och myndigheter för att skapa balans mellan konsumentens rätt att slippa oönskad kontakt och företagens möjlighet att nå ut på ett ansvarsfullt sätt.

En central del av mitt arbete är att se till att kännedomen om att NIX-Telefon finns är hög, både hos konsumenter och hos företag, samt att tjänsten fungerar väl i praktiken. Det handlar om allt från tydlig information och bra användarupplevelse till teknisk stabilitet och effektiva processer för spärregistret. För mig är det viktigt att NIX Telefon är ett system som fungerar i verkligheten.

Vilka frågor är aktuella just nu inom NIX-Telefon?

Vi arbetar med att förbättra informationen till både konsumenter och företag om hur självregleringen spelar roll för ett starkare konsumentskydd. En stor del av vår insats handlar om att minska missförstånd, exempelvis att alla som ringer i försäljningssyfte faktiskt är skyldiga att kontrollera mot NIX, oavsett om man tror att kunden är intresserad. Att man som privatperson och konsument på ett ställa kan tacka nej till att bli kontaktad i just detta syfte.

Vi utvecklar också hur vi kan stötta seriösa företag att enklare efterleva regelverket, samtidigt som vi vill öka förtroendet för telefonkanalen. I ett samhälle där fler undviker att svara på okända nummer, behöver vi återupprätta tilliten till telefonen som kommunikationskanal. Det är inte bara en fråga om marknadsföring, det handlar också om tillgänglighet och inkludering, särskilt för grupper som står utanför den allt mer digitala världen där telefonen är deras främsta kommunikationskanal.

Enligt marknadsföringslagen är man skyldig att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX  innan man påbörjar sin försäljning, marknadsföring eller insamling. Efterlevs detta? Om inte vad händer?

Ja, de flest vill verkligen göra rätt. Branschen består till allra största delen av seriösa aktörer med hög respekt för konsumentens val. Varje år rings det cirka 200–300 miljoner samtal i försäljning och marknadsföring syfte, där mer än hälften riktas till befintliga kunder. Trots den omfattningen tar NIX bara emot drygt 1 200 anmälningar per år, och ungefär hälften av dem skrivs av eftersom de rör befintliga kundrelationer. Det visar tydligt att efterlevnaden är hög och att oseriösa aktörer är få.
Samtidigt är kännedomen om NIX Telefon mycket hög, ca 85% av Sveriges konsumenter känner till att NIX Telefon finns och 70% av dessa uppger att det fungerar mycket bra eller bra.

I de fall man upplever att det inte fungerar så kan man anmäla företaget till NIX-nämnden, som är självregleringens tillsynsinstans vid sidan av myndigheterna. Den gör det möjligt att snabbt och rättssäkert granska ärenden och företagens agerande , vilket stärker både konsumentskyddet och branschens trovärdighet.

Med ökad kriminalitet i samhället ökar telefonbedrägerierna. Antar att brottslingarna inte kontrollerar innan de ringer. Vems ansvar är då det? 

Kriminella aktörer bryr sig inte om regler, lagar eller spärrlistor och det är därför helt avgörande att vi skiljer på laglig marknadsföring och olaglig brottslighet. Bedrägerier sker i alla typer av kanaler som telefon, e-post, sms och digitala plattformar. Dessa stoppas inte genom att förbjuda eller begränsa en kommunikationskanal.
Här ligger ansvaret på rättsväsendet, banker och teleoperatörer att utveckla tekniska skydd, och på oss alla att öka kunskap och vaksamhet.

Självregleringens uppdrag är att reglera de företag som faktiskt vill göra rätt och där fungerar det mycket väl. Men vi välkomnar varje möjlighet till samarbete med andra aktörer för att höja skyddet mot bedrägerier, tekniskt, rättsligt och med kommunikation och informationsinsatser.

Slutligen, hur hämtar du energi för att orka jobba?

För mig handlar det mycket om människorna jag jobbar med. Och i och med SWEDMA och NIX Telefon har jag fått ett fantastiskt nätverk, både bland medlemsföretag och branschkollegor. Det är meningsfullt att vara en del av något där så många vill bidra till ansvarsfull marknadskommunikation som håller över tid.

När man dessutom ser att det fungerar, att lag, etik och affär går hand i hand, då blir jobbet både konkret och givande.

Och för att ladda batterierna behöver jag naturen. Skidor på vintern, skogsbad på sommaren – det ger ny energi och perspektiv.